Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 29/10/2020

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

W poniedziałek się zacznie...

 1 dodane: 13:09, 28/06/13

tagi:

Ponad 40 tysięcy złożonych deklaracji, prawie 90 procent gdańszczan chce segregować odpady, dwie pozostałe na placu boju firmy cały czas dostawiają i „czipują" pojemniki - od 1 lipca w całym mieście wchodzą w życie nowe zasady, jeżeli chodzi o segregacje i wywóz śmieci. Co nas czeka już niedługo?

W poniedziałek się zacznie...
W poniedziałek się zacznie...
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

Zmieni się właściwie wszystko. Przede wszystkim opłaty. Za każdy metr kwadratowy naszego mieszkania zapłacimy w Gdańsku miesięcznie 56 groszy za śmieci – to pod warunkiem, że będziemy segregować odpady. Jeżeli nie będziemy, opłata wzrośnie: do 72 groszy za metr kwadratowy naszego mieszkania.

W Gdańsku, jak mówił wczoraj na konferencji Mieczysław Kotłowski, szef Zarządu Dróg i Zieleni, prawie 90 procent mieszkańców deklaruje, że będzie segregować odpady.

Za śmieci będziemy płacić raz za miesiąc. Pierwsza opłata czeka nas już 15 sierpnia – będzie to zapłata za lipiec. Za sierpień będziemy musieli zapłacić do 15 września, za wrzesień - do 15 października i dalej w analogicznym stylu.

Deklaracja nie ominie nikogo
Na jakie konto? W najbliższym czasie do gdańskich skrzynek trafi informacja z gdańskiego ZdiZ, która będzie zawierać szczegółowe dane na temat naszego „śmieciowego konta”. Koszt wysłania takich ulotek do wszystkich gdańszczan, urzędnicy szacują na 300 tysięcy złotych.

Do urzędników ciągle spływają deklaracje śmieciowe gdańszczan. To w tych dokumentach przekazywana jest informacja, czy właściciel będzie segregował odpady, czy też nie. Przedsiębiorcy podają z kolei, ile pojemników będzie im potrzebnych i jak często chcą, aby wywozić im śmieci.

Kotłowski mówił wczoraj: - Do tej pory spłynęło około 40 tysięcy deklaracji. Szacujemy, że będzie ich około 50 tysięcy.

Jak podawali wczoraj urzędnicy, sporo deklaracji zawiera błędy. Właściciele i zarządcy są proszeni o ich skorygowanie. Ale to nie jedyny problem – Liczba deklaracji „pączkuje”. Zdarza się, że poszczególni właściciele sami składają takie deklaracje, a powinien to zrobić za nich zarząd ich wspólnoty – opisywał dyrektor ZdiZ.

Przypomnijmy: deklaracje powinni sami składać właściciele domków jednorodzinnych i członkowie małych wspólnot, do 7 lokali. W tym ostatnim przypadku istnieje też możliwość scedowania tego obowiązku na zarządcę nieruchomości.

W przypadku dużych wspólnot (powyżej 7 lokali) i spółdzielni deklaracje w imieniu wszystkich członków składają zarządcy.

Segregujmy, bo czeka nas..."niespodzianka"
Jeżeli zadeklarowaliśmy segregację odpadów, będziemy musieli się z tego wywiązać. Firma, która wywozi śmieci w naszym sektorze (w Gdańsku są tylko dwie takie firmy: PRSP i Remondis) podstawi nam wtedy pojemniki na mokre i suche odpady.

Odpady mokre to m.in.: resztki i obierki z owoców i warzyw, rośliny i ziemia kwiatowa, trociny, zużyte ręczniki papierowe i chusteczki higeniczne, fusy z kawy i herbaty, skorupki jajek i orzechów, suche pieczywo, mokry, zabrudzony papier lub karton, mokre woreczki papierowe, skoszona trawa, zgrabione liście, pocięte gałęzie, inne odpady nadające się do kompostowania czyli biodegradowalne.

Odpady suche  - patrz tutaj.

Jeżeli w pojemniku na odpady mokre znajdzie się na przykład szkło, tworzywa sztuczne, metal, firma będzie miała prawo nie odebrać takiego pojemnika. Jak to będzie wyglądać w praktyce?

- Pracownik firmy, która wywozi nam śmieci, będzie musiał zajrzeć do pojemnika i ocenić, czy są one posegregowane, czy też nie. Jeżeli stwierdzi, że nie są, to ich nie odbiera. Dzwoni do miasta, wchodzi ekipa od nas, która kontaktuje się właścicielem, lub zarządcą. Informujemy, że odpady nie są należycie posegregowane. Prosimy o ich posegregowanie. Dajemy pierwsze ostrzeżenie – mówi Rafał Jaworski, z gdańskiego ZDiZ.

Jeżeli taka sytuacja będzie się powtarzać, urzędnicy mogą podjąć decyzję, by danej wspólnocie naliczać odpady w inny sposób – za śmieci nieposegregowane. Opłata będzie więc wyższa.

Pojemniki powiedzą nam prawdę

- Nie będzie marginesu błędu. Śmieci będą musiały być posegregowane należycie. Dopuszczamy jedynie włożenie śmieci mokrych do siatek. Nie muszą być to siatki biodegradalne – przypomina Katarzyna Kaczmarek, rzecznik gdańskiego ZDiZ.

PRSP i Remondis podstawiają teraz pojemniki w swoich sektorach. Jak mówią przedstawiciele obu firm, do poniedziałku ta praca powinna już się zakończyć. Na Oruni śmieci wywozić będzie PRSP – jutro opublikujemy wywiad z reprezentantem tej firmy.

Zapytaliśmy go m.in. o stan przygotowań „do 1 lipca” właśnie na Oruni, o koszty i liczbę pojemników i  o telefony „alarmowe”. A także poprosiliśmy o komentarz do oruńskiej rzeczywistości, gdzie wciąż wiele wspólnot nie ma w żaden sposób zabudowanego śmietnika...

Warto dodać, że każdy pojemnik w Gdańsku będzie miał elektronicznego czipa. W ten sposób będzie wiadomo, kiedy śmieciarka wywoziła śmieci z danego miejsca. Bo firma będzie zobligowana do przyjazdu na nasze ulice w konkretne dni. Jak zapewniają jej przedstawiciele, a także urzędnicy, nie będzie tutaj mowy o żadnych wymówkach.

Jak często firmy będą nam wywozić śmieci? Zależy od sektora i od tego, czy zadeklarowaliśmy segregację, czy też nie. Harmonogram dla sektora pierwszego (w nim znajduje się m.in. Orunia) znaleźć można tutaj. Dla przykładu: Trakt Św. Wojciecha będzie odwiedzany przez śmieciarki PRSP w poniedziałki i czwartki (wywóz odpadów suchych), poniedziałki i środy (wywóz odpadów mokrych), poniedziałki, środy, piątki (wywóz odpadów zmieszanych, czyli nieposegregowanych).

Będą kary i postępowania

Co jeżeli ktoś nie złoży deklaracji? - Może się tak zdarzyć, że od 1 lipca nikt takiej osobie nie będzie wywoził śmieci. Nie będziemy mieć go w systemie. Pojemniki firmy będą zaczipowane i nie będzie możliwości podstawienia swojego pojemnika – odpowiada Kotłowski.

Oprócz tego, jeżeli osoba będzie uchylać się od składania deklaracji, czeka go jeszcze jeden problem. - Taka osoba będzie ścigana przez Urząd Skarbowy – mówią urzędnicy.

Co z osobą, która złożyła deklarację, ale nie płaci za śmieci? - Wezwanie do zapłaty, a później windykacja i egzekucja – odpowiada dyrektor ZdiZ. - My przewidzieliśmy, że takie sytuacje mogą się zdarzyć. Dlatego też niemały procent w kosztach funkcjonowania systemu stanowią właśnie wszystkie procedury finansowe. Wysyłanie pism i ponagleń do osoby, która nie płaci, to wszystko kosztuje – tłumaczy Kotłowski.

W rozmowie ze mną dyrektor ZDiZ przyznaje, że kilka pierwszych miesięcy funkcjonowania nowego systemu będzie najtrudniejsze.

Będą "trudne" telefony

- Może się zdarzyć, że gdzieś umkną nam lokalizacje. Że po 1 lipca ktoś przyjdzie do nas z krzykiem, że u niego na podwórku nie ma pojemnika, że nikt nie wywozi śmieci. Sprawdzimy, czy to dlatego, że nie złożył on deklaracji i nie ma go w systemie. Czy może gdzieś taką osobę przeoczyliśmy.

Dyrektor ZdiZ podkreśla, że działa już pięć telefonów, na które mogą dzwonić wszystkie osoby mające pytania, uwagi, czy skargi odnośnie nowego systemu. Telefony: 58 55 89 525, 58 55 89 526, 58 55 89 528, 58 55 89 533, 58 55 89 555.
Uwagi i problemy można też zgłaszać do urzędników mailem: bok@czystemiasto.gdansk.pl.

 

Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej

Urzędnicy ostrzegają też przed oszustami, którzy pukają do mieszkań, podają się za urzędników i chcą... mierzyć mieszkania. By, jak tłumaczą, sprawdzić powierzchnię lokalu z tą podaną w deklaracji.  Taka sytuacja miała miejsce niedawno w Oliwie. - To nie są żadni urzędnicy. To są oszuści. Takie zachowanie trąci już kryminałem – mówił wczoraj Kotłowski.
Aby dowiedzieć się więcej o 'reformie śmieciowej', a także jak skutecznie organizować się i zarządzać przestrzenią własnego sąsiedztwa wejdź na Poradnik Miejski.
Znajdziesz tam artykuły, dział pytania i odpowiedzi oraz ważne pliki do pobrania.
Jeśli nie znajdziesz interesującej Cię problematyki, zadaj pytanie na redakcja@mojaorunia.pl, a my postaramy się znaleźć odpowiedź i umieścić ją w Poradniku Miejskim.

Galeria artykułu

W poniedziałek się zacznie...

W poniedziałek...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (2)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

81.219.102.*

04:56, 29/06/13

dzisiaj już mamy 29,06,13 rok a koszy jak nie ma tak nie ma znowu zapomnieli o naszej dzielnicy a rachunki na pewno trzeba będzie płacić na czas bo inaczej naliczą odsetki.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.197.*

20:41, 28/06/13

W GSM już dostaliśmy podwyżki od 1 lipca za wywóz śmieci

zgloś naruszenie

REKLAMA