Prace na Obwodnicy Południowej, modernizacja trasy kolejowej, w tym przebudowa oruńskiego peronu i „przebijanie” przejść podziemnych, roboty nad kanałem Raduni, budowa TBS-ów i hotelu pod znakiem „Zatoki”, a także oddanie do użytku marketu „Lidl” i sklepu „Sam-34” – sprawdziliśmy, co słychać na „froncie” wymienionych tu inwestycji.
Zapytaliśmy również urzędników o to, co dzieje się obecnie z planowaną od dłuższego czasu rewitalizacją Parku Oruńskiego i Parku Schopenhauera. Od wspólnot i spółdzielni otrzymaliśmy również kilka informacji na temat „ich podwórka” – pytaliśmy o zakres robót prowadzonych przez zarządców.
Estakadą i ekspresem
Zaczynamy od wieści z Obwodnicy Południowej.
- Według kontraktu termin oddania tej inwestycji to lipiec przyszłego roku, ale robimy wszystko, aby droga ta była przejezdna jeszcze przed Euro2012 – mówi nam Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad.
Obwodnica ma przebiegać przez tereny gmin: Gdańsk, Kolbudy, Pruszcz Gdański i Cedry Wielkie.
Obecnie prace trwają na wielu odcinkach przyszłej drogi. Między Straszynem, a Lipcami zostały położone już warstwy bitumiczne – na swoją kolej czekają warstwy ścieralne. Na przecinającej Trakt Św. Wojciecha, 3-kilometrowej estakadzie zaroiło się teraz od robotników. Już niedługo na łamach naszego portalu przedstawimy obszerną fotorelację, dokumentującą nową inwestycję.
Nowa droga ekspresowa ma poprawić komunikację między Trójmiastem a Warszawą - będzie stanowiła część drogi ekspresowej S7.
Z Obwodnicy Południowej przenosimy się na modernizowaną obecnie trasę kolejową E-65. Na „oruńskim” odcinku rozpoczęły się prace, związane z budową podziemnego przejścia w rejonie ulicy Rejtana. Jeszcze w tym roku zamknięty zostanie tor w kierunku Pruszcza – roboty będą miały miejsce na odcinku od Lipiec do przystanku kolejowego „Orunia”.
Przebudowywany będzie peron nr 2 (obsługujący pasażerów podróżujących w kierunku Pruszcza). Zostanie on podniesiony o kilkadziesiąt centymetrów. Peron będzie oświetlony, powstaną na nim półotwarte wiaty dla pasażerów. Prace mają zakończyć się tutaj w przeciągu kilku miesięcy.
- Oruński peron nr 1 (kierunek Gdańsk) poczeka na robotników do 2012 roku. Jeszcze w 2011 rozpoczną się prace na ulicy Bocznej i Ukośnej. W przyszłości mają powstać tutaj bezkolizyjne przejścia dla pieszych – informuje Ireneusz Krzywicki, kierownik kontraktu LCS Gdańsk.
Inny Kanał, inna "Zatoka"
Przebudowa czeka także Kanał Raduni. Prace ruszają jeszcze w tym roku. Potrwają dwa lata. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za tę inwestycję, planuje serie spotkań informacyjnych z mieszkańcami Oruni i Św. Wojciecha. 13 października miejscy planiści pojawią się w Św. Wojciechu.
Zakres prac na ponad 8-kilometrowym odcinku od Gdańska do Pruszcza obejmie umocnienie, uszczelnienie, a tam gdzie to wskazane także poszerzenie Kanału (aktualnie jego szerokość waha się od 8 metrów przy moście na ul. Stromej do 10,30 m przy projektowanej Obwodnicy Południowej).
Na obu brzegach wykonane zostaną pionowe umocnienia (stalowa ścianka szczelna z oczepem żelbetonowym) o wysokości od 1,8 m do prawie 3,3 m. W zależności od lokalizacji będą miały one nieco inny wygląd. Wzdłuż Kanału z obu stron pojawią się barierki. Powstanie 9 kładek dla pieszych wraz z balustradami. Zostanie wyremontowana kładka, położona na wysokości Traktu Św. Wojciecha 450.
Ze swojej inwestycji nie wycofuje się „Zatoka”. W miejscu wyburzanego obecnie, położonego na Trakcie Św Wojciecha marketu, ma powstać 80-pokojowy hotel, pomieszczenia biurowe, restauracja, sale konferencyjne i nowy sklep o powierzchni blisko 500 metrów kwadratowych.
- Kompletujemy niezbędne dokumenty i uzgodnienia. Pod koniec października powinniśmy już ruszyć z budową nowego obiektu. Chcielibyśmy zakończyć realizację naszej inwestycji w czerwcu przyszłego roku. Być może jednak nastąpi nieznaczne przesunięcie tego terminu. Nie mogę udzielić obecnie bardziej szczegółowych informacji – mówi nam Grzegorz Glaza, dyrektor ds. administracyjno-technicznych w sieci „Zatoka”.
Elewacje, modernizacje i... premie
Na przełomie listopada i grudnia na skrzyżowaniu Traktu Św. Wojciecha i Sandomierskiej swój sklep chce otworzyć firma „Lidl”. Przed Świętami Bożego Narodzenia budowę swojego marketu przy ulicy Żuławskiej 1 ma zamiar zakończyć inna sieć – „Sam-34”.
Docieplane, malowane i modernizowane są kolejne budynki, którymi administruje „Nasza Wspólnota”. Dwa lata temu nowego wyglądu nabrał blok przy Żuławskiej 4, rok temu – przy Żuławskiej 1, w tym – Żuławskiej 2 i 5. Również w 2011 roku swój wygląd zmieniła kamienica przy Trakcie Św. Wojciecha i budynek przy Ramułta 4 i 4A.
Obecnie robotnicy pracują jeszcze na Związkowej 6 – oprócz elewacji ocieplany jest tutaj dach i modernizowana jest instalacja centralnego ogrzewania i ciepłej wody. W tym ostatnim przypadku koszt wszystkich prac szacowany jest na około 400 tysięcy złotych. Lokatorzy zapłacą… 84% tej sumy.
- Korzystamy z tzw. premii termomodernizacyjnej. 16 procent sumy tego typu inwestycji pokrywa budżet państwa. Pieniądze płyną z Banku Gospodarstwa Krajowego. Najpierw oczywiście właściciel lub zarządca musi napisać wniosek o dofinansowanie termomodernizacji danego budynku. Wszystkie nasze pisma spotkały się z aprobatą urzędników – opowiada Elżbieta Kałużna, kierownik jednostki firmy „Nasza Wspólnota”.
Szykuje się również mało spektakularna na pierwszy rzut oka, choć kosztowna inwestycja na terenach zarządzanych przez Gdańską Spółdzielnie Mieszkaniową. Już w najbliższy poniedziałek rozpoczyna się instalacja ciepłej wody w budynku na Granitowej 4. Wieżowiec, w którym mieszka 88 rodzin, ma być pierwszym modernizowanym w ten sposób 10-piętrowcem w okolicy. W kolejce czeka jeszcze dziewięć bloków.
- Koszt takiej inwestycji „na jeden wieżowiec” to około 200 tysięcy złotych. W przeciągu dwóch tygodni chcemy zakończyć prace na Granitowej 4. Kolejne wieżowce będą musiały poczekać do następnego roku – mówi Mirosław Literski, kierownik oruńskich osiedli GSM.
Park na "tak", Park "na nie"
Dobrą i złą wiadomość przekazuje nam za to gdański Zarządu Dróg i Zieleni. Zaczynamy od tej pierwszej.
- W przyszłym roku ruszamy z rewitalizacją Parku Oruńskiego. O jakim zakresie prac mówimy? Na to pytanie będę mogła odpowiedzieć, po tym jak poznam środki finansowe, które zostaną przyznane na tę inwestycję. Więcej informacji na ten temat będę mogła przekazać już w grudniu – mówi Ewa Ogińska-Woźniak, kierownik Wydziału Utrzymania Zieleni w gdańskim ZDiZ.
Zła wiadomość to taka, że w przyszłym roku nie ma co liczyć na rozpoczęcie rewitalizacji Parku Schopenhauera.
- W budżecie miasta nie ma pieniędzy na tego typu zadanie. Na pewno jednak nie rezygnujemy z tej inwestycji. Mamy już niezbędną dokumentację projektową, musimy jednak uzbroić się w cierpliwość – przyznaje urzędniczka.