Najprościej rzecz ujmując: Obowiązek odśnieżania chodnika przed nieruchomością należy do jej właściciela.
Problem w tym, że czasami niełatwo ustalić kto tak naprawdę jest tym właścicielem. Na stronie gdansk.pl znaleźć można mapę własności wszystkich nieruchomości w mieście. Można też zgłosić się do Dyżurnego Inżyniera Miasta (telefon 58 5244 500).
Kiedy już ustalimy, kto jest właścicielem, warto wiedzieć na co tak naprawdę powoływać się w rozmowie z "winowajcą".
Uchwała Rady Miasta Gdańska z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Gdańska mówi m.in.: "Właściciele nieruchomości są zobowiązani do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń: z części nieruchomości udostępnionej do użytku publicznego; z chodników położonych wzdłuż nieruchomości."
Obowiązek ten, czytamy dalej w uchwale, powinien być realizowany codziennie do godz. 8.00, a w przypadku intensywnych opadów śniegu w ciągu 6 godzin od ustania opadów, poprzez: zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie.
A także: odgarnięcie śniegu i błota pośniegowego w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych, usuwanie śliskości z zachowaniem wymagań określonych w przepisach dotyczących rodzajów i warunków stosowania środków, które mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach.
Nie wolno sprzątać śniegu, lodu, błota i innych zanieczyszczeń z chodników na teren jezdni oraz składowania pod drzewami: śniegu, lodu, błota pośniegowego zawierających środki chemiczne używane do usuwania śliskości, dopuszczone do stosowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Według ustawy: "właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych".