Usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza albo prezydenta miasta na wniosek: 1) posiadacza nieruchomości za zgodą właściciela tej nieruchomości (niewymagana w przypadku wniosku złożonego przez użytkownika wieczystego nieruchomości) 2) właściciela urządzeń, jeżeli drzewa lub krzewy zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.
Zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków wydaje wojewódzki konserwator zabytków, a w przypadku usunięcia drzew w obrębie pasa drogowego drogi publicznej (z wyłączeniem obcych gatunków topoli) zezwolenie wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Jednostką odpowiedzialną za wydanie decyzji zezwalającej na usunięcie drzew i krzewów ozdobnych, których wiek przekracza 10 lat, rosnących na terenie Gdańska z wyłączeniem terenów nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków jest Wydział Środowiska Urzędu Miejskiego w Gdańsku - Referat Przyrody i Rolnictwa przy ul. 3-go Maja 9. Również ta jednostka odpowiedzialna jest za prowadzenie spraw dotyczących nielegalnych (bez zezwolenia) wycinek drzew i krzewów.