Szacunkowa wartość całego przedsięwzięcia wynosi około 500 mln złotych. Inwestycja wciąż jest jednak na etapie koncepcji, a nie realizacji. Zmian na pewno nie można spodziewać się przed rozpoczęciem Euro 2012.
- Trudno na obecnym etapie, z uwagi na jej skalę oraz planowane inne kapitałochłonne inwestycje w Gdańsku, przesądzić o czasie realizacji tego etapu inwestycji. To jest bardzo trudny obszar, skupiający w sobie wiele newralgicznych dla miasta punktów. Ich rozwiązanie wymaga czasu zarówno na etapie przygotowania inwestycji jak i ich realizacji oraz wymaga znalezienia źródeł inwestowania – tłumaczy Tomasz Kilarowicz, specjalista ds. przygotowania projektów w spółce GIKE 2012.
Zmiany na drodze
Założono w koncepcji, iż Trakt Św. Wojciecha w stronę Gdańska już od wysokości Zaroślaka będzie miał trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Ponadto będą wybudowane prawo- i lewoskręty. W sumie, wjeżdżając na wyżej wspomniane skrzyżowanie, kierowca będzie miał do wyboru trzy pasy ruchu do jazdy na wprost, lewoskręt oraz prawoskręt na ulicę Toruńską. Jednocześnie planowana jest droga lokalna służąca obsłudze Urzędu Wojewódzkiego. Droga ta będzie przebiegać pod planowanym nowym wiaduktem pomiędzy Traktem Św. Wojciecha a torami kolejowymi PKP. Takie rozwiązanie ma znacznie poprawić wjazd i wyjazd z Urzędu Wojewódzkiego, i zlikwidować lub poważnie ograniczyć korki na skrzyżowaniu Traktu Św. Wojciecha z ulicą Okopową.
Urzędnicy zapewniają, że przebudowa tego fragmentu nie odbędzie się kosztem zmniejszenia leżącego nieopodal parkingu.
Wiadukt najważniejszy
Najpilniejszym zadaniem z całej inwestycji jest przebudowa wiaduktu Biskupia Górka w ciągu Traktu Św. Wojciecha. Obecnie analizowane są uwarunkowania rozpoczęcia (jeszcze w bieżącym roku) opracowania dokumentacji projektowej, obejmującej wspomniany wyżej wiadukt.
- Najważniejszym elementem tej koncepcji przy jej zlecaniu było właśnie znalezienie rozwiązania odnośnie do budowy nowego wiaduktu. Stary wiadukt jest wykonany w starej technologii, a jego podpory są w miejscach, które blokują dalszy rozwój PKP. Jego przebudowa i podniesienie nośności do klasy A byłoby po prostu nieopłacalne. Dlatego też w opracowywanej koncepcji założono budowę nowych wiaduktów – opowiada Tomasz Kilarowicz.
Wiadukt zostanie rozebrany i postawiony zupełnie na nowo. Aby jednak nie zakorkować Gdańska na czas realizacji tego przedsięwzięcia, najpierw zostanie wybudowany nowy, dwujezdniowy obiekt (stary wiadukt będzie funkcjonał dalej). Dopiero w momencie ukończenia inwestycji, obecny wiadukt zostanie rozebrany.
Wstępny koszt przebudowy wiaduktu oszacowano na kwotę 125 milionów złotych. Przedstawiona koncepcja może – w toku dalszej procedury – ulec jeszcze zmianie.