Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Piątek, 29/03/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Koleją na południe Gdańska. To może być wielka szansa dla Oruni, ale czy urzędnicy to zobaczą?

 1 dodane: 18:58, 25/01/21

tagi:

Nie brakuje mieszkańców południowego Gdańska, którzy mocno narzekają na komunikację miejską w ich okolicy. Z pewnością sporo zmieniłaby przechodząca przez tę część miasta linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Taki pomysł to już nie science fiction, a rzeczywistość, która może się ziścić w następnych 10 (i więcej) latach. Ale PKM jest także ważna dla Oruni. Może zmienić dzielnicę mocno na plus, ale może też sprawić jeszcze więcej problemów.

Czerwona linia - główny wariant PKM na południe Gdańska
Czerwona linia - główny wariant PKM na południe Gdańska
Fot. BRG

Fotografia 1 z 1

Na temat linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na południe Gdańska wciąż nie wiemy za wiele. Wiadomo, że proces ten będzie trwał latami - samo stworzenie niezbędnej dokumentacji - zdaniem urzędników - potrwa minimum dwa lata. A sama budowa całej linii - mówi się, że to inwestycja na 10 i więcej lat.

Linia przecina Orunię, ale gdzie są nowe przystanki?

PKM na południe Gdańska to gigantyczna inwestycja, która oznacza też konieczność wyburzeń budynków.  Również i na Oruni, bo nowa PKM "zahaczy" i o tę dzielnicę.

Przebieg linii, co zrozumiałe na tym etapie, też jest opisywany ogólnie. Miejscy planiści rozpatrują też kilka wersji. Wiadomo jednak, że nowa nitka ma docierać z Gdańska Śródmieście do pętli Świętokrzyska. Będzie przechodzić przez Orunię, po drodze przecinając ulicę Sandomierską i w rejonie Podmiejskiej skręcając na południe Gdańska.

Linia PKM nie ma się kończyć na Łostowicach. Ma docierać do Ujeściska, Jasienia, a na rozwidleniach biec także w kierunku Pruszcza Gdańskiego i Kolbud. Tu jednak analizowane są różne warianty, co do przebiegu nowej linii. Nic nie jest jeszcze przesądzone.

Biuro Rozwoju Gdańska zamieściło tak zwane studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk Południe. Widać tam m.in. wstępne propozycje przystanków nowej linii. Co ciekawe, na ten moment BRG nie widzi konieczności budowy ani jednego przystanku od Gdańska Śródmieście aż do okolic Sandomierskiej.

Ta część Oruni ma potencjał. Miasto już teraz musi wiedzieć, co z nią zrobić

Kłóci się to z wizją, którą ostatnio kreślił menadżer Gościnnej Przystani Przemysław Kluz. - Mam nadzieję, że w trakcie planowania inwestycji PKM na Gdansk Południe uda się przygotować tereny mieszkaniowe w pasie między Traktem i torami kolejowymi, ul. Sandomierską i Urzędem Wojewódzkim - mówił.

Zdaniem Kluza, to właśnie te tereny (od wysokości Zaroślaka do Sandomierskiej) mogą być idealnym miejscem na nowe inwestycje mieszkaniowe, a nowe osiedla potrzebowałyby też lepszego skomunikowania np. z centrum Gdańska. To mogłaby gwarantować PKM-ka, ale musiałaby zostać tak zaprojektowana, by kolejka mogła się zatrzymywać także i w tej części Oruni. Na ten moment miejscy planiści zdają się nie dostrzegać takiego potencjału.

To jednak wciąż doskonały moment na zgłaszanie uwag i propozycji do miasta. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę szefowa Rady Dzielnicy Orunia-Św.Wojciech-Lipce Agnieszka Bartków, która już zapowiada, że weźmie udział w planowanym w tym tygodniu spotkaniu na linii radni dzielnicowi (z kilku części Gdańska) i urzędnicy. Temat będzie dotyczył właśnie PKM na południe Gdańska.

Czy PKM opóźni budowę bezkolizyjnego przejazdu na Oruni?

- Miasto musi tutaj przeprowadzić konsultacje społeczne z prawdziwego zdarzenia. Także z mieszkańcami Oruni, dzielnicy, która jest obecnie rewitalizowana - podkreśla.

Bartków obawia się jednak scenariusza, że plany stworzenia linii PKM na południe Gdańska mogą opóźnić budowę i tak już mocno spóźnionych przejazdów bezkolizyjnych na Oruni. Na ten moment nikt z urzędników tego nie potwierdza, ale Bartków woli dmuchać na zimne i obiecuje, że będzie bacznie przyglądać się w tej kwestii miastu.

Szefowa Rady Dzielnicy chce też, by mieszkańcy mieli wpływ na decyzję, gdzie miasto zdecyduje się na nowe przystanki. Na tym nie koniec. - I jeszcze jedna ważna rzecz: nowa inwestycja nie może jeszcze bardziej podzielić Oruni i nie może negatywnie wpływać na jakość życia w tej dzielnicy. Linia musi być pomyślana z głową.

PKM to dobry moment, by zintegrować Orunię ze Śródmieściem

Głos zabiera też inny radny z Oruni, Bartosz Łabuda, członek Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. On tak samo jak Kluz zauważa potencjał oruńskich terenów, przez które będzie przechodziła PKMka. - Co do zasady wszelkie komunalne inwestycje infrastrukturalne są szansą na ożywienie terenów sąsiednich. W tym konkretnym przypadku dla Oruni pojawia się szansa ożywienia terenów położonych na wschód od planowanej linii. Mam tu na myśli obszar od Opływu Motławy do rejonu ulicy Sandomierskiej, aż po wody Motławy.

- Rada Dzielnicy jeszcze na etapie sporządzania nowego Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Gdańska wskazywała, że obszar ten, położony w bezpośrednim sąsiedztwie historycznego śródmieścia Gdańska, posiada ogromny potencjał inwestycyjny. Zagospodarowanie tego obszaru zabudową mieszkaniowo-usługową mogłoby stanowić realizację idei rozwoju miasta „do wewnątrz”, co przyczyniłoby się jednocześnie do integracji terenów mieszkaniowych Oruni z obszarami śródmiejskimi - dodaje.

Na południu komunikacja do poprawki. Ale i nowe ulice są ważne

Wizja kolei na południu Gdańska cieszy tamtejszych mieszkańców. Szefowa Rady Dzielnicy "Orunia Górna - Gdańsk Południe" Zenobia Glac-Ściebura ocenia w rozmowie z portalem MojaOrunia.pl, że obecna komunikacja w tej części Gdańska pozostawia wiele do życzenia, a PKMka może wiele tutaj usprawnić.

Uważa jednak, że wielu mieszkańców bardziej interesuje budowa Nowej Świętokrzyskiej niż wciąż mocno odległa wizja PKM na południe Gdańska. - Cały czas budują się u nas nowe bloki. Powstają osiedla, wprowadzają się nowi mieszkańcy. Nowa Świętokrzyska to mocno wyczekiwana inwestycja. Linia PKM jest ważna, ale przecież nawet jeżeli ona powstanie za 10 lat, to i tak nagle wszyscy nie przesiądą się na kolej. Budowa nowych dróg też jest kluczowa.

Glac-Ściebura również będzie brać udział we wspomnianym wyżej spotkaniu z urzędnikami. Zdaje sobie sprawę, że to dopiero początek całego procesu tworzenia nowej linii. Ale podobnie jak Bartków stawia nacisk, by miasto tworzyło tę linię wspólnie z mieszkańcami, a nie w zaciszu gabinetów.

Galeria artykułu

Czerwona linia - główny wariant PKM na południe Gdańska

Czerwona linia...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (6)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

89.72.114.*

08:30, 28/01/21

No faktycznie, tereny między Traktem a torami kolejowymi to idealne miejsce na mieszkania... Chyba dla głuchych

zgloś naruszenie
awatar

gosc

153.19.91.*

08:06, 28/01/21

Do komentującego poniżej: nie da się czytać tego słowotoku. Czy w szkole nie uczyli Pani/Pana nt. interpunkcji?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

5.173.193.*

22:57, 26/01/21

ta wizja kolei na południe gdanska to tylko fikcja i marzenia wirtualne urzednikow tak jak droga czerwona z gdanska do gdyni niech się wypowiedzą specjaliści geologowie jak puszczjac przez te tereny kolej co ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

194.49.105.*

20:20, 26/01/21

To straszne, że wg. Zenobii Glac-Ściebury Nowa świętokrzyska jest najważniejsza. Południe Gdańska jest bardzo zakorkowane, a budowa kolejnej ulicy tylko pogrąży sytuację. Jedynie kolej jest alternatywą dla nas ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.64.127.*

19:27, 26/01/21

najwazniejszy od lat jest przejazd tu przy dawnej 10 tce szkole podstawowej,ile można stać przy zamkniętym przejeżdzie i najgorzej te biedne auta,karetki pogotowia itd,Orunia Górna ma dobre połczenie 154 autobus ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.64.127.*

19:26, 26/01/21

najwazniejszy od lat jest przejazd tu przy dawnej 10 tce szkole podstawowej,ile można stać przy zamkniętym przejeżdzie i najgorzej te biedne auta,karetki pogotowia itd,Orunia Górna ma dobre połczenie 154 autobus ...wiecej

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA