Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 28/03/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Przejazd rowerowy na Podmiejskiej budzi kontrowersje. Miasto twardo obstaje przy swoim

 3 dodane: 08:39, 09/08/21

tagi:

Miasto chce zbudować przejazd rowerowy, który w rejonie Kanału Raduni przetnie ulicę Podmiejską. Z takiego rozwiązania cieszą się miłośnicy jednośladów, ale inwestycja ma też mnóstwo przeciwników. Protestuje m.in. lokalna rada dzielnicy. W rozmowie z portalem MojaOrunia głos zabiera miejski Oficer Rowerowy.

Radni chcą by przejazd rowerowy stworzyć na istniejącym już przejściu dla pieszych
Radni chcą by przejazd rowerowy stworzyć na istniejącym już przejściu dla pieszych
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 3

O tej inwestycji pisaliśmy kilka dni temu. Jadący wzdłuż Kanału Raduni rowerzyści skarżyli się na brak przejazdu przez ulicę Podmiejską. Teraz to się zmieni, bo miasto obiecało, że do końca sierpnia wykona tu przejście dla pieszych i przejazd rowerowy.

Pod naszym artykułem na Facebooku pojawiło się mnóstwo komentarzy. Wielu internautów przekonywało, że inwestycja jest nietrafiona, że zwiększy w tym miejscu korki i że zmniejszy bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców.

Przeciwko tej inwestycji protestuje też Rada Dzielnicy "Orunia-Św.Wojciech-Lipce". Jeden z jej członków Patryk Sikora był w lipcu na spotkaniu z urzędnikami i próbował tłumaczyć, dlaczego miasto powinno wycofać się z takiej inwestycji.

Sikora wyrażał obawy, że nowe przejście i przejazd rowerowy na Podmiejskiej zwiększą korki w tej okolicy. Argumentował, że kierowcy, którzy od strony Traktu św. Wojciecha wjeżdżają w ulicę Podmiejską, będą stać w jeszcze większych korkach niż dotychczas. Przekonywał, że nowy przejazd rowerowy i przejście spowoduje, że kierowcom trudniej będzie włączyć się do ruchu.

Zwracał też uwagę, że w ostatnim czasie drogą pieszo-rowerową wzdłuż Kanału poruszają się już nie tylko piesi i rowerzyści, ale także pojawia się tu coraz więcej użytkowników hulajnóg. Zdaniem Sikory, może to prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na skrzyżowaniu i potencjalnych wypadków.

Kolejnym argumentem "na nie", który podczas spotkania z urzędnikami poruszał Sikora dotyczył komunikacji miejskiej. Radny dzielnicy obawiał się, że większe korki na Podmiejskiej spowodują opóźnienia autobusu linii nr 113, a w konsekwencji miasto może zacząć zastanawiać się nad likwidacją tej linii.

Sikora w imieniu rady przekonywał, że lepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie przejazdu dla rowerzystów na istniejącym już przejściu dla pieszych na Podmiejskiej. Leży ono kilkanaście metrów obok planowanego przejazdu. - Usłyszeliśmy jednak, że dojazd do tego przejścia (wzdłuż Podmiejskiej) jest zbyt wąski.

Rozmówca portalu MojaOrunia jest rozżalony polityką miasta. - Ja rozumiem, że miasto ma swoją politykę odnośnie rowerów i ruchu pieszego, ale kompletnie pomija osoby zmotoryzowane. Chcę podkreślić, że ja jestem zarówno rowerzystą, pieszym i kierowcą. I moim zdaniem, to co planuje tutaj miasto uderza mocno w kierowców.

O komentarz poprosiliśmy urzędników. W imieniu miasta odpowiedział nam Remigiusz Kitliński, Oficer Rowerowy.

Zapytaliśmy o potencjalne utrudnienia dla kierowców wraz z oddaniem nowego przejścia na Podmiejskiej.

- Największym utrudnieniem dla kierowców są inni kierowcy. Gdy jest ich zbyt wielu, na ulicach powstają korki. Dlatego miasto stara się tworzyć jak najlepsze warunki do używania innych środków transportu, rowerów, chodzenia pieszo i komunikacji publicznej. Aby te dwie pierwsze formy przemieszczania były atrakcyjne, trasy dla pieszych i użytkowników rowerów powinny być bezpieczne i przebiegać bez zbędnego wydłużenia - zaczyna swoją odpowiedź Kitliński.

- Z drogi wzdłuż Kanału Raduni korzysta dziennie 2-3 tys. rowerzystów i bardzo wielu pieszych. Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy są niezbędne dla komfortowego i bezpiecznego przekraczania ulicy Podmiejskiej i są niezbędne właśnie na przedłużeniu drogi wzdłuż kanału, bo to tamtędy przemieszczają się piesi i rowerzyści - dopowiada.

Pytamy, czy miasto moża zagwarantować kierowcom, że po oddaniu nowego przejścia nie będzie dla nich większych utrudnień? - Wprowadzane rozwiązanie będzie korzystne dla wszystkich mieszkańców. Poprawa komfortu i bezpieczeństwa dla ruchu pieszego i rowerowego zachęci większą liczbę mieszkańców do poruszania się pieszo i na rowerach, dzięki czemu na ulicach będą mniejsze korki, co jest korzystne dla jeżdżących samochodami i komunikacją publiczną - odpowiada Kitliński.

Oficer Rowerowy nie odpowiada wprost, czy nowa inwestycja może zwiększyć korki i tym samym opóźnienia linii nr 113. Mówi: - Poprawiając warunki dla ruchu pieszego i rowerowego zwiększa się liczbę poruszających się pieszo i na rowerach, co prowadzi do mniejszych korków na ulicach. Wówczas będzie szansa, że linia 113 wcale nie będzie łapać opóźnień.

Kolejne nasze pytanie. Dlaczego przejazdu dla rowerzystów nie zorganizować na obecnym około 10 metrów dalej przejściu dla pieszych? - Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy są niezbędne dla komfortowego i bezpiecznego przekraczania ulicy Podmiejskiej i są niezbędne właśnie na przedłużeniu drogi wzdłuż kanału, bo to tamtędy przemieszczają się piesi i rowerzyści - pada odpowiedź.

Galeria artykułu

Radni chcą by przejazd rowerowy stworzyć na istniejącym już przejściu dla pieszych

Radni chcą by...

Mniej więcej w tym miejscu będzie przebiegać nowy przejazd

Mniej więcej w...

W tym miejscu ścieżka pieszo-rowerowa zostaje przecięta ulicą Podmiejską

W tym miejscu...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (4)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

83.20.250.*

20:25, 11/08/21

Największym utrudnieniem dla kierowców są inni kierowcy - logika poziom wysoki. To znaczy że dla rowerzystów inni rowerzyści a dla pieszych inni piesi. I jak to będzie zrobione? Bo na trochę mniej uczęszczanej ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

193.200.51.*

14:55, 09/08/21

GOSC 188.147.99.* - To zlikwidują przejście które jest wyżej, za mostkiem i tyle... wszystko byleby zadowolić jedną grupę. Ogólnie to korkami bym sie nie przejmował. Argumentowanie bo: Korki, więcej czasu, ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

188.147.99.*

12:16, 09/08/21

Zgodnie z przepisami czyli Dz.U.2016.0.124, § 127 Przejścia dla pieszych, ust. 5. Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.66.175.*

11:45, 09/08/21

Proponuję, aby gdańscy urzędnicy w umowach o pracę mieli wpisany obowiązek dojeżdżania do pracy komunikacją miejską, a wówczas zrozumieją przynajmniej niektóre problemy mieszkańców naszego miasta.

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA