Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Piątek, 29/03/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

W piątek (18.02) rusza trzecia odsłona filmowego „Kosmosu”. Zaczynamy z ,,Na rauszu"

Nadciąga trzecia edycja filmowych spotkań, które swoją nazwą nawiązują do kultowego kina funkcjonującego kiedyś na Oruni. W każdy piątek o godz. 18:00, od 18 lutego aż do końca kwietnia, w siedzibie Sceny Muzycznej GAK przy ulicy Nowiny 2b, zostaną zorganizowane pokazy wraz z prelekcjami i rozmowami przy kawie lub herbacie. Spotkania moderowane będą przez filmoznawców znanych z poprzednich edycji filmowego klubu i nie trzeba się na nie wcześniej zapisywać.

W piątek (18.02) rusza trzecia odsłona filmowego „Kosmosu”. Zaczynamy z ,,Na rauszu
W piątek (18.02) rusza trzecia odsłona filmowego
Fot. Scena_Muzyczna

Fotografia 1 z 1

W programie Kosmosu znajdą się świeże perełki światowej kinematografii, tj. m.in. wyświetlane aktualnie w multipleksach „C’mon C’mon”, „Titane” i „Niefortunny numerek czy szalone porno”, a także nominowana do tegorocznego Oscara polska „Sukienka”. Już jutro zaczynamy z ,,Na rauszu" Thomasa Vinterberga.

– Nasz filmowy Kosmos tym razem ląduje na Ziemi, wszak to trzecia planeta od słońca. Ta edycja musi być więc wyjątkowa – mówi Marcin Szeląg, specjalista ds. organizacji imprez i promocji w Scenie Muzycznej GAK, gdzie 18 lutego wystartuje kolejny Klub Filmowy Kosmos. W każdy kolejny piątek do końca kwietnia zostanie zorganizowany pokaz filmowy wraz z prelekcją i rozmową na temat produkcji. O filmach będą opowiadać filmoznawcy znani z poprzednich edycji KF Kosmos: Weronika Orzechowska, Mikołaj Lewalski, Joanna Dołęga i Wojciech Zejda. Do tego grona dołączy także Kamil Bryl, który tak jak pozostali jest absolwentem, a obecnie także wykładowcą, kierunku Wiedza o Filmie i Kulturze Audiowizualnej Uniwersytetu Gdańskiego.

Wśród wyświetlanych produkcji znajdą się niemal same filmowe hity: będzie to m.in. łączący w sobie cechy dramatu i komedii „Na rauszu” (18.02), opowiadający o czwórce nauczycieli, którzy testują alkoholową metodę polepszającą jakość ich życia; dokument przedstawiający codzienność zwierząt na farmie pt. „Gunda” (25.02) oraz „Aida” (4.03), czyli opowieść o pracującej w wojennych warunkach tłumaczce. Tydzień później Kosmos zaserwuje odbiorcom dramat „Niefortunny numerek lub szalone porno” (11.03), 25 marca polsko-szwedzką produkcję „Sweat”, 1 kwietnia thriller z 2022 roku „Titane”, a na ostatnim pokazie przed Wielkanocą film z wątkiem trudnej młodzieży pt. „Intruz” (8 kwietnia). Przedostatni pokaz tej edycji to „C’mon, c’mon” (22.04) – opowieść o dziennikarzu radiowym, który wyrusza ze swoim bratankiem w podróż przez kraj; a całość zamknie czarna komedia „Deerskin” (29.04). Szczegółowy repertuar zawsze można na bieżąco znaleźć na fanpage’u Sceny Muzycznej GAK na Facebooku lub w specjalnie przygotowanej grupie Klubu Kosmos (adres: fb.com/groups/KFKOSMOS).

18 marca odbędzie się pokaz specjalny najlepszych niezależnych krótkich filmów świata. Będzie to swoiste podsumowanie 15. Grand OFF-u, czyli najważniejszej inicjatywy promującej kino niezależne w Polsce oraz jednej z najważniejszych tego typu idei na świecie. Celem festiwalu Grand OFF jest nagrodzenie wybitnych i wyjątkowych niezależnych produkcji filmowych. W ramach pokazu w Klubie Filmowym Kosmos zostaną zaprezentowane filmy z Francji („So long Paris”), Włoch („My father Naples” i „Pappo e Bucco”), Hiszpanii („Melting Landscapes Glaciers”), Meksyku („Los Ultimos Recuerdos de Abril”), Malty („Let me be, dear”), Białorusi („Friend”) i Wielkiej Brytanii („A Man in chain”). Wśród krótkich metraży tego dnia obejrzymy także polskie filmy – będzie to „Too Late” i „Sukienka” Tadeusza Łysiaka, która została nominowana do Oscara w kategorii najlepszy krótkometrażowy film fabularny.

Ta edycja Klubu Filmowego Kosmos, tak jak poprzednie, będzie nawiązywała do tradycji oruńskiej kinematografii – otwartego w 1962 roku, a nieistniejącego już dziś kina Kosmos. Kino funkcjonowało przez ponad 30 lat przy ul. Jedności Robotniczej (dziś Trakt Św. Wojciecha). – Mamy nadzieję, że mieszkańcy Oruni ponownie zaangażują się w działanie klubu tak jak robili to przy poprzednich edycjach i tak jak kiedyś chętnie przychodzili do kina Kosmos – mówi Piotr Chrzanowski ze Sceny Muzycznej GAK. Koszt uczestnictwa w pojedynczym spotkaniu Klubu to zaledwie 5 złotych. Bilety można zakupić w kasie Sceny Muzycznej GAK przed poszczególnymi seansami lub przez portal bilety24.pl. Na wydarzeniach będą obowiązywać wszystkie aktualne obostrzenia sanitarne.

Wydarzenie odbędzie się w lokalu administrowanym przez Gdańskie Nieruchomości.

Bilety na pierwszy seans Klubu Filmowego Kosmos dostępne są tutaj: [bilety24.pl – zakup tutaj]

 

PROGRAM:

18.02, godz. 18:00 – NA RAUSZU / 2020 / Thomas Vinterberg

Opis filmu: Czworo przyjaciół jest nauczycielami w małomiasteczkowym liceum. Pewnego dnia spotykają się, aby świętować urodziny jednego z nich. Po wypiciu paru kieliszków szampana wdają się w dyskusję, w wyniku której wysnuwają ciekawą teorię. Zgodnie z nią utrzymywanie przez człowieka poziomu 0,5 promilu alkoholu we krwi skutkuje produkcją hormonów szczęścia w organizmie. Wzrasta również wydajność danej osoby i pobudzona zostaje jej zdolność do kreatywnego myślenia. Bohaterowie postanawiają na własnej skórze sprawdzić słuszność owej teorii. Będą zażywać odpowiednią dawkę alkoholu przez cały dzień, również w pracy. Początek wcielania teorii w życie zapowiada się obiecująco. Stopniowo jednak eksperyment wymyka się bohaterom spod kontroli. (źródło: filmweb.pl, platforma VOD)

25.02, godz. 18:00 – GUNDA / 2020 / Viktor Kosakovskiy

Opis filmu: Tytułowa świnia Gunda mieszka na farmie i właśnie została mamą gromadki prosiąt. Kamera Kossakowskiego obserwuje z bliska pierwsze tygodnie ich życia: niezgrabne wspinaczki po potężnym ciele matki, by sięgnąć do pełnego mleka sutka; przepychanki przy śniadaniu i radosne taplaniny w błocie. Kamera pracuje na wysokości zwierzęcych oczu, więc i my przyjmujemy perspektywę prosiaków i ich mamy, a z czasem także krów i kur, które Kossakowski również filmuje. Jednonogi kogut spoglądający tęsknie za ogrodzenie podwórza, prosiaczek-ciapa, który zawsze zostaje z tyłu, wąchająca liście młodej brzozy krowa – każda z pokazanych tu istot ma swój charakter i temperament; swoją fascynującą historię. (źródło: filmweb.pl, opis dystrybutora)

04.03, godz. 18:00 – AIDA / 2020 / Jasmila Žbanić

Opis filmu: To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy. – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych. Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności. Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”. (źródło: gutekfilm.pl)

11.03, godz. 18:00 – NIEFORTUNNY NUMEREK LUB SZALONE PORNO / 2021 / Radu Jude

Opis filmu: Zdobywca Złotego Niedźwiedzia na ostatnim Berlinale, filmowy traktat o pornografii, obsceniczności i perwersji. „Niefortunny numerek…” opowiada o wycieku seks-taśmy i konsekwencjach, jakie upublicznienie małżeńskich zabaw w sypialni będzie miało dla Emi, nauczycielki w prestiżowym liceum. Prowokacyjny, błyskotliwy, kipiący gniewem i nieodparcie przy tym zabawny film Radu Jude bierze na warsztat zjawisko paniki moralnej, obnażając towarzyszącą jej hipokryzję, ignorancję i autorytarne ciągoty. Co tu jest bowiem „naprawdę” obsceniczne: widok osób uprawiających za obopólną zgodą seks czy może sportretowana tu nędza miasta, zdewastowanego przez dziki kapitalizm i nacjonalistyczną ideologię? Czy perwersyjna jest nauczycielka, czy może samozwańczy trybunał święcie oburzonych rodziców, który zebrał się w szkole, by ją osądzić? Wypełniony archiwaliami „Niefortunny numerek…” jest katalogiem tej prawdziwej pornografii: politycznej, religijnej, klasowej, szerzącej się bezwstydnie pod szlachetnymi hasłami. Prawdziwe powody do wstydu – przekonuje Jude – znajdziemy na naszych ulicach i w naszych własnych podręcznikach historii. (źródło: filmweb.pl, opis festiwalowe)

18.03, godz. 18:00 – 15. GRAND OFF IM. WITOLDA KONA – NAJLEPSZE NIEZALEŻNE KRÓTKIE FILMY ŚWIATA

Opis wydarzenia: Grand OFF to najważniejsza inicjatywa promująca kino niezależne w Polsce oraz jedna z najważniejszych tego typu idei na świecie. Celem festiwalu jest nagrodzenie wybitnych i wyjątkowych niezależnych produkcji filmowych. Podczas wydarzenia w Scenie Muzycznej GAK, będzie możliwość obejrzenia filmów nagrodzonych w 2021 roku, tj. „Too Late”, „Sukienka”, „So long Paris” , „Pappo e Bucco”, „My father Naples”, „Melting Landscapes Glaciers”, „Los Ultimos Recuerdos de Abril”, „Let me be, dear”, „A Man in chain” i „Friend”. Szczegółowe informacje o filmach można znaleźć na stronie Festiwalu: www.grandoff.eu

25.03, godz. 18:00 – SWEAT / 2020 / Magnus von Horn

Opis filmu: „Sweat” opowiada o trzech dniach z życia Sylwii Zając, influencerki fitness, która dzięki popularności w mediach społecznościowych zyskała status celebrytki. W internecie ma setki tysięcy followersów, w realu otacza ją grupa lojalnych współpracowników, a na imprezach każdy próbuje do niej podejść i ją poznać. Jednak kiedy jest w domu i wyłącza telefon, zostaje zupełnie sama. Choć Sylwia z łatwością, spontanicznie i bez cenzury dzieli się swoją codziennością z tysiącami nieznajomych, jej prywatne życie w ogóle nie przypomina kolorowego świata z Instagrama. Kiedy Sylwia zdecyduje się umieścić w sieci odważne nagranie, będzie ono początkiem serii wydarzeń, które staną się próbą zarówno dla niej, jak i dla nielicznych osób, którzy znają ją bliżej. W ciągu trzech dni dziewczyna nieoczekiwanie odkryje ciemną stronę swojej popularności, a jednocześnie pozna prawdziwą bliskość. (źródło: filmweb.pl, opis dystrybutora kino)

01.04, godz. 18:00 – TITANE / 2021 / Julia Ducournau

Opis filmu: Nagrodzony Złotą Palmą na 74. festiwalu w Cannes film Julii Ducournau zaczyna się od emocjonalnej eksplozji, po której napięcie nieustanie rośnie – aż do ostatniej sekundy tej zdumiewającej, atakującej wszystkie zmysły historii. „Titane” rozsadza ekran: demolując granice gatunków, włamując się do męskich filmowych fantazji, przebijając – ostrym szpikulcem, który wsuwa później we włosy – balony naszych oczekiwań. Alexia (Agathe Rousselle), posiadaczka tytanowych płytek, złych wspomnień i niezwykle ponętnego ciała, które nie ulega korozji, nie pozwala się lubić i nie daje się nie kochać. Jej życie jest jak rajd Paryż-Dakar: rozpaczliwie walczysz o przetrwanie i nigdy nie wiesz co będzie za zakrętem. Może baśń? Może horror? Melodramat? Feministyczna przypowieść o wewnętrznej przemianie? Choć wydaje się to niemożliwe, w „Titane” spotyka się wyobraźnia Davida Cronenberga, Luca Bessona i Claire Denis. Ducournau bezbłędnie łączy pozornie odległe stylistyki i światy, które tańczą, jak im zagra – na dyskotece w remizie. (źródło: filmweb.pl, opis festiwalowy)

08.04, godz. 18:00 – INTRUZ / 2015 / Magnus von Horn

Opis filmu: Kiedy John wraca do rodzinnej miejscowości po odbyciu dwuletniej kary więzienia, ma nadzieję zacząć wszystko od nowa. Niestety mieszkańcy miasteczka i koledzy ze szkoły nie zamierzają dać mu takiej szansy. O powodach, dla których nastolatek trafił za kraty, nikt nie zapomniał. Nikt mu też nie wybaczył. Może poza ojcem, który stara się umożliwić chłopakowi normalne życie. Jest w tym jednak nieudolny, zbyt chłodny. John zmaga się z poczuciem winy i odrzuceniem. Nie mogąc stać się zwyczajnym, postanawia w otwarty sposób skonfrontować się z bagażem przeszłości. (źródło: filmweb.pl, opis festiwalowy)

24.04, godz. 18:00 – C’MON C’MON / 2021 / Mike Mills

Opis filmu: Johnny jest pogubionym w życiu dziennikarzem radiowym. W ramach swojej pracy jeździ po amerykańskich miastach i rozmawia z młodymi ludźmi o ich troskach i oczekiwaniach wobec życia i kraju, znajdując w ich słowach i ambicjach nadzieję na lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń. Pewnego dnia na prośbę siostry zaczyna opiekować się jej dziewięcioletnim synkiem Jessem podczas jej wyjazdu, do pogubionego życiowo byłego męża, którego nadal kocha. Po początkowych trudnościach z wyrażaniem własnych emocji mężczyzna i chłopak znajdują wspólny język. Gdy jednak nieobecność kobiety z różnych względów się przedłuża, Johnny musi wpisać chłopaka w swoje życie zawodowe – zabiera go w trasę, przedstawia swoim znajomym i pozwala mu pomagać sobie w przygotowaniach do kolejnych radiowych wywiadów. W efekcie Johnny uczy się od Jessego co najmniej tyle, ile rezolutny i lekko ekscentryczny chłopak uczy się od niego, a wyniesione z tej przepięknej partnerskiej relacji lekcje zmienią ich przyszłe życie. (źródło: filmweb.pl, opis festiwalowy)

29.04, godz. 18:0 – DEERSKIN / 2019 / Quentin Dupieux

Opis filmu: Georges to niemłody już mężczyzna, któremu pewnego razu udaje się kupić kurtkę swoich marzeń. Jest to przedmiot dość stary, którego odnalezienie było niezwykle trudne. Staromodna kurtka uszyta z prawdziwej skóry jelenia nie była jego jedynym nabytkiem. Dołączona do niej była cyfrowa kamera, za pomocą której bohater postanowił odtąd uwieczniać wszystkie swoje szczęśliwe chwile. Nic nie zapowiadało katastrofy, gdyby pewnego dnia kurtka nie przemówiła do mężczyzny ludzkim głosem. Zaczęła zmuszać swojego właściciela do wydawania pieniędzy, a nawet popełniania przestępstw. Irracjonalne przywiązanie Georga do przedmiotu sprawia, że ulega on jej namowom… Film “Deerskin” to przepełniona absurdem opowieść o obłędzie, do którego może doprowadzić samotność oraz obsesyjna potrzeba osiągnięcia zamierzonego – skądinąd nierealnego – celu (źródło: filmweb.pl, platforma VOD)

 

 

PROGRAM:

18.02, godz. 18:00 – NA RAUSZU / 2020 / Thomas Vinterberg

Opis filmu: Czworo przyjaciół jest nauczycielami w małomiasteczkowym liceum. Pewnego dnia spotykają się, aby świętować urodziny jednego z nich. Po wypiciu paru kieliszków szampana wdają się w dyskusję, w wyniku której wysnuwają ciekawą teorię. Zgodnie z nią utrzymywanie przez człowieka poziomu 0,5 promilu alkoholu we krwi skutkuje produkcją hormonów szczęścia w organizmie. Wzrasta również wydajność danej osoby i pobudzona zostaje jej zdolność do kreatywnego myślenia. Bohaterowie postanawiają na własnej skórze sprawdzić słuszność owej teorii. Będą zażywać odpowiednią dawkę alkoholu przez cały dzień, również w pracy. Początek wcielania teorii w życie zapowiada się obiecująco. Stopniowo jednak eksperyment wymyka się bohaterom spod kontroli. (źródło: filmweb.pl, platforma VOD)

25.02, godz. 18:00 – GUNDA / 2020 / Viktor Kosakovskiy

Opis filmu: Tytułowa świnia Gunda mieszka na farmie i właśnie została mamą gromadki prosiąt. Kamera Kossakowskiego obserwuje z bliska pierwsze tygodnie ich życia: niezgrabne wspinaczki po potężnym ciele matki, by sięgnąć do pełnego mleka sutka; przepychanki przy śniadaniu i radosne taplaniny w błocie. Kamera pracuje na wysokości zwierzęcych oczu, więc i my przyjmujemy perspektywę prosiaków i ich mamy, a z czasem także krów i kur, które Kossakowski również filmuje. Jednonogi kogut spoglądający tęsknie za ogrodzenie podwórza, prosiaczek-ciapa, który zawsze zostaje z tyłu, wąchająca liście młodej brzozy krowa – każda z pokazanych tu istot ma swój charakter i temperament; swoją fascynującą historię. (źródło: filmweb.pl, opis dystrybutora)

04.03, godz. 18:00 – AIDA / 2020 / Jasmila Žbanić

Opis filmu: To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy. – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”. Podobnie jak w głośnej, nagrodzonej przed laty Złotym Niedźwiedziem na Berlinale „Grbavicy”, również i w swoim najnowszym filmie Žbanić podejmuje temat wojny w byłej Jugosławii. A dokładnie masakry w Srebrenicy, gdzie ponad 8 tysięcy bośniackich muzułmanów, mężczyzn i chłopców, zostało zamordowanych przez Serbów na oczach żołnierzy międzynarodowych sił pokojowych. Ale ta wojna jest inna, bo widziana oczami kobiet: reżyserki i jej tytułowej bohaterki, tłumaczki, desperacko próbującej nazwać i powstrzymać wydarzenia, których grozy nikt nie chce przyjąć do wiadomości. Aida (warta wszystkich nagród, wybitna kreacja Jasny Đuričić) pracuje w bazie ONZ, wokół której gromadzą się tysiące cywilów. Szukając w tłumie męża i synów, wierzy, że uda jej się kogoś przekonać, komuś wytłumaczyć, wybłagać jeden podpis, wynegocjować życie. Ta wstrząsająca, chwytająca za gardło, do głębi poruszająca opowieść o samotności ofiary zbiera rewelacyjne recenzje i rozpala emocje widzów. Opowieść Žbanić ma tak ogromną siłę również dlatego, że okazuje się do szpiku kości współczesna. Jej scenariusz, w którym główną rolę odgrywa bezradność ofiar, cynizm sprawców, słabość instytucji i obojętność świata, powtarza się coraz częściej, coraz intensywniej wszyscy odczuwamy głód solidarności. Warto dodać, że znaczący wkład w koprodukowaną przez kilka państw „Aidę” mają także polscy członkowie ekipy: muzykę skomponował Antoni Komasa-Łazarkiewicz („Szarlatan”, „Obywatel Jones”), zmontował ją Jarosław Kamiński („Zimna wojna”, „Śniegu już nigdy nie będzie”), nad kostiumami pracowała Małgorzata Karpiuk („Ślepnąc od świateł”), a polską producentką „Aidy” jest Ewa Puszczyńska, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”. (źródło: gutekfilm.pl)

11.03, godz. 18:00 – NIEFORTUNNY NUMEREK LUB SZALONE PORNO / 2021 / Radu Jude

Opis filmu: Zdobywca Złotego Niedźwiedzia na ostatnim Berlinale, filmowy traktat o pornografii, obsceniczności i perwersji. „Niefortunny numerek…” opowiada o wycieku seks-taśmy i konsekwencjach, jakie upublicznienie małżeńskich zabaw w sypialni będzie miało dla Emi, nauczycielki w prestiżowym liceum. Prowokacyjny, błyskotliwy, kipiący gniewem i nieodparcie przy tym zabawny film Radu Jude bierze na warsztat zjawisko paniki moralnej, obnażając towarzyszącą jej hipokryzję, ignorancję i autorytarne ciągoty. Co tu jest bowiem „naprawdę” obsceniczne: widok osób uprawiających za obopólną zgodą seks czy może sportretowana tu nędza miasta, zdewastowanego przez dziki kapitalizm i nacjonalistyczną ideologię? Czy perwersyjna jest nauczycielka, czy może samozwańczy trybunał święcie oburzonych rodziców, który zebrał się w szkole, by ją osądzić? Wypełniony archiwaliami „Niefortunny numerek…” jest katalogiem tej prawdziwej pornografii: politycznej, religijnej, klasowej, szerzącej się bezwstydnie pod szlachetnymi hasłami. Prawdziwe powody do wstydu – przekonuje Jude – znajdziemy na naszych ulicach i w naszych własnych podręcznikach historii. (źródło: filmweb.pl, opis festiwalowe)

18.03, godz. 18:00 – 15. GRAND OFF IM. WITOLDA KONA – NAJLEPSZE NIEZALEŻNE KRÓTKIE FILMY ŚWIATA

Opis wydarzenia: Grand OFF to najważniejsza inicjatywa promująca kino niezależne w Polsce oraz jedna z najważniejszych tego typu idei na świecie. Celem festiwalu jest nagrodzenie wybitnych i wyjątkowych niezależnych produkcji filmowych. Podczas wydarzenia w Scenie Muzycznej GAK, będzie możliwość obejrzenia filmów nagrodzonych w 2021 roku, tj. „Too Late”, „Sukienka”, „So long Paris” , „Pappo e Bucco”, „My father Naples”, „Melting Landscapes Glaciers”, „Los Ultimos Recuerdos de Abril”, „Let me be, dear”, „A Man in chain” i „Friend”. Szczegółowe informacje o filmach można znaleźć na stronie Festiwalu: www.grandoff.eu

25.03, godz. 18:00 – SWEAT / 2020 / Magnus von Horn

Opis filmu: „Sweat” opowiada o trzech dniach z życia Sylwii Zając, influencerki fitness, która dzięki popularności w mediach społecznościowych zyskała status celebrytki. W internecie ma setki tysięcy followersów, w realu otacza ją grupa lojalnych współpracowników, a na imprezach każdy próbuje do niej podejść i ją poznać. Jednak kiedy jest w domu i wyłącza telefon, zostaje zupełnie sama. Choć Sylwia z łatwością, spontanicznie i bez cenzury dzieli się swoją codziennością z tysiącami nieznajomych, jej prywatne życie w ogóle nie przypomina kolorowego świata z Instagrama. Kiedy Sylwia zdecyduje się umieścić w sieci odważne nagranie, będzie ono początkiem serii wydarzeń, które staną się próbą zarówno dla niej, jak i dla nielicznych osób, którzy znają ją bliżej. W ciągu trzech dni dziewczyna nieoczekiwanie odkryje ciemną stronę swojej popularności, a jednocześnie pozna prawdziwą bliskość. (źródło: filmweb.pl, opis dystrybutora kino)

01.04, godz. 18:00 – TITANE / 2021 / Julia Ducournau

Opis filmu: Nagrodzony Złotą Palmą na 74. festiwalu w Cannes film Julii Ducournau zaczyna się od emocjonalnej eksplozji, po której napięcie nieustanie rośnie – aż do ostatniej sekundy tej zdumiewającej, atakującej wszystkie zmysły historii. „Titane” rozsadza ekran: demolując granice gatunków, włamując się do męskich filmowych fantazji, przebijając – ostrym szpikulcem, który wsuwa później we włosy – balony naszych oczekiwań. Alexia (Agathe Rousselle), posiadaczka tytanowych płytek, złych wspomnień i niezwykle ponętnego ciała, które nie ulega korozji, nie pozwala się lubić i nie daje się nie kochać. Jej życie jest jak rajd Paryż-Dakar: rozpaczliwie walczysz o przetrwanie i nigdy nie wiesz co będzie za zakrętem. Może baśń? Może horror? Melodramat? Feministyczna przypowieść o wewnętrznej przemianie? Choć wydaje się to niemożliwe, w „Titane” spotyka się wyobraźnia Davida Cronenberga, Luca Bessona i Claire Denis. Ducournau bezbłędnie łączy pozornie odległe stylistyki i światy, które tańczą, jak im zagra – na dyskotece w remizie. (źródło: filmweb.pl, opis festiwalowy)

08.04, godz. 18:00 – INTRUZ / 2015 / Magnus von Horn

Opis filmu: Kiedy John wraca do rodzinnej miejscowości po odbyciu dwuletniej kary więzienia, ma nadzieję zacząć wszystko od nowa. Niestety mieszkańcy miasteczka i koledzy ze szkoły nie zamierzają dać mu takiej szansy. O powodach, dla których nastolatek trafił za kraty, nikt nie zapomniał. Nikt mu też nie wybaczył. Może poza ojcem, który stara się umożliwić chłopakowi normalne życie. Jest w tym jednak nieudolny, zbyt chłodny. John zmaga się z poczuciem winy i odrzuceniem. Nie mogąc stać się zwyczajnym, postanawia w otwarty sposób skonfrontować się z bagażem przeszłości. (źródło: filmweb.pl, opis festiwalowy)

24.04, godz. 18:00 – C’MON C’MON / 2021 / Mike Mills

Opis filmu: Johnny jest pogubionym w życiu dziennikarzem radiowym. W ramach swojej pracy jeździ po amerykańskich miastach i rozmawia z młodymi ludźmi o ich troskach i oczekiwaniach wobec życia i kraju, znajdując w ich słowach i ambicjach nadzieję na lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń. Pewnego dnia na prośbę siostry zaczyna opiekować się jej dziewięcioletnim synkiem Jessem podczas jej wyjazdu, do pogubionego życiowo byłego męża, którego nadal kocha. Po początkowych trudnościach z wyrażaniem własnych emocji mężczyzna i chłopak znajdują wspólny język. Gdy jednak nieobecność kobiety z różnych względów się przedłuża, Johnny musi wpisać chłopaka w swoje życie zawodowe – zabiera go w trasę, przedstawia swoim znajomym i pozwala mu pomagać sobie w przygotowaniach do kolejnych radiowych wywiadów. W efekcie Johnny uczy się od Jessego co najmniej tyle, ile rezolutny i lekko ekscentryczny chłopak uczy się od niego, a wyniesione z tej przepięknej partnerskiej relacji lekcje zmienią ich przyszłe życie. (źródło: filmweb.pl, opis festiwalowy)

29.04, godz. 18:0 – DEERSKIN / 2019 / Quentin Dupieux

Opis filmu: Georges to niemłody już mężczyzna, któremu pewnego razu udaje się kupić kurtkę swoich marzeń. Jest to przedmiot dość stary, którego odnalezienie było niezwykle trudne. Staromodna kurtka uszyta z prawdziwej skóry jelenia nie była jego jedynym nabytkiem. Dołączona do niej była cyfrowa kamera, za pomocą której bohater postanowił odtąd uwieczniać wszystkie swoje szczęśliwe chwile. Nic nie zapowiadało katastrofy, gdyby pewnego dnia kurtka nie przemówiła do mężczyzny ludzkim głosem. Zaczęła zmuszać swojego właściciela do wydawania pieniędzy, a nawet popełniania przestępstw. Irracjonalne przywiązanie Georga do przedmiotu sprawia, że ulega on jej namowom… Film “Deerskin” to przepełniona absurdem opowieść o obłędzie, do którego może doprowadzić samotność oraz obsesyjna potrzeba osiągnięcia zamierzonego – skądinąd nierealnego – celu (źródło: filmweb.pl, platforma VOD)

Galeria artykułu

W piątek (18.02) rusza trzecia odsłona filmowego „Kosmosu”. Zaczynamy z ,,Na rauszu"

W piątek...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (0)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

REKLAMA

REKLAMA