Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 28/03/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Olszynka odcięta... pociągami towarowymi?

 1 dodane: 19:04, 25/07/14

tagi:

Nawet sześć razy więcej pociągów towarowych niż dotychczas, a przejazdy przez torowiska zamknięte nawet przez kilkanaście godzin na dobę – mieszkańcy Olszynki raczej nie skaczą z radości na wieść o zbliżającej się wielkimi krokami modernizacji linii 226, która przechodzi przez ich dzielnicę. Dla gdańskiego Portu Północnego taka inwestycja to jednak dobra wiadomość.

 Olszynka odcięta... pociągami towarowymi?
Olszynka odcięta... pociągami towarowymi?
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie umowy na modernizację linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny. Odnowiona linia kolejowa pozwoli na zwiększenie ruchu pociągów towarowych. Inwestycja przyczyni się również do usprawnienia ruchu żeglugowego na Martwej Wiśle – mówią przedstawiciele kolejowej spółki.

Linia, która w kolejowej terminologii oznaczona jest liczbą 226, biegnie od Pruszcza Gdańskiego. Za mostem na rzecze Raduni odbija na wschód. Przed mostem nad Motławą łączy się z opisywaną przez nas linią 721 i wchodzi na Olszynkę, dochodząc do tutejszej stacji towarowej. Pokonuje Martwą Wisłą i "wjeżdża" na stację towarową Gdańsk Północny.

Ta ponad 13-kilometrowa linia ma teraz zostać zmodernizowana. Wszystkie prace mają zakończyć się w ciągu dwóch lat. Będą kosztować około 320 milionów złotych.

Inwestycja zakłada budowę ponad 30 km nowych torów, montaż 42 nowych rozjazdów, budowę 5 wiaduktów i mostów. Projekt zakłada modernizację 8 przejazdów kolejowych oraz budowę nowego systemu sterowania ruchem kolejowym.

Jak informują reprezentanci PKP PLK, po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. - Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię pociągów cięższych niż dotychczas – dodają.

Ale największa zmiana dotyczy przepustowości linii 226. - Obecnie po linii może jeździć 30 par pociągów na dobę, po modernizacji będzie mogło korzystać z niej aż 180 par pociągów na dobę – mówi Marcin Kurowski dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialny za modernizację linii do portu.

Dla gdańskiego portu to dobre wiadomości. Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest budowa nowego, dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co poprawi warunki żeglugowe na tej rzece. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Znacznie mniej cieszą się mieszkańcy Olszynki. - Wyliczyliśmy, że liczba nowych połączeń i ich czas przejazdu przez Olszynkę spowoduje, że tutejsze przejazdy kolejowe mogą być zamknięte nawet kilkanaście godzin na dobę. Oznacza to odcięcie części rolniczej Olszynki – mówi nam Jadwiga Kubik, szefowa tutejszej Rady Dzielnicy. - Mieszka tam około tysiąca osób. Boimy się, że na przejazdach sytuacja zrobi się naprawdę nieciekawa. Przecież tutaj nie ma nawet szlabanów – dodaje.

Mieszkańcy Olszynki postulują więc o budowę przejazdu bezkolizyjnego. Zdają sobie jednak sprawę, że w mieście mało kto chce słuchać o takiej inwestycji. - Bo niby sprawa dotyczy małej liczby ludzi. Jeżeli chcemy jednak, by Olszynka jakoś się rozwijała nie możemy tego tak zostawić – dodaje.

- Wiem, że Orunia też ma problem z brakiem bezkolizyjnego przejazdu, ale tam taka inwestycja może kiedyś stać się faktem. U nas? Raczej nie robimy sobie wielkich nadziei. Naszej Rady Dzielnicy kolej słuchać nie musi. To miasto powinno się tutaj uaktywnić i zaproponować jakieś rozwiązanie. 

Póki co miasto nie myśli o budowie bezkolizyjnego przejazdu przez tory na Olszynce i raczej nie ma się co spodziewać, by nastąpiła tutaj jakaś zmiana. Zdaniem planistów, sytuacje może w przyszłości poprawić budowa Nowej Sandomierskiej, która będzie przechodzić nad linią 226.

Na „Nową Sandomierską” sceptycznie patrzą jednak przynajmniej niektórzy mieszkańcy Olszynki. - Moim zdaniem nie rozwiązuje ona problemu Olszynki, a przeciwnie, jeszcze bardziej odcina nas od miasta – komentuje Kubik.

Galeria artykułu

 Olszynka odcięta... pociągami towarowymi?

Olszynka...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (2)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

46.77.124.*

22:09, 26/07/14

Musicie wymusic na wszystkich najlepiej PKP budowe tuneli. DOPOKI NIE JEST ZA POZNO. Nie bierzcie przykladu zOruni.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

5.172.252.*

23:57, 25/07/14

Radni Miasta... gdzie oni są? Czy pomogą? Miasto jest dla Mieszkańców ich dobro jest najważniejsze!!! Rada Dzielnicy Olszynka Napiszcie pismo do Wojewody i Prezydenta!!!

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA