Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Niedziela, 20/10/2019

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Oruniacy czują się lekceważeni, władza się tłumaczy

 1 dodane: 14:57, 26/09/14

tagi:

Jak w Gdańsku zmusić urzędników do odpowiedzi? To proste: trzeba napisać na facebookowym koncie prezydenta Adamowicza. Taką taktykę wybrali radni dzielnicowi z Oruni, którzy przez 70 dni nie mogli doczekać się na reakcję magistratu w sprawie ich pisma o kolejowe przejazdy w tej dzielnicy. Jednak riposta oficjeli zmartwiła oruniaków.

Kilka miesięcy temu oruniacy wręczyli prezydentowi Adamowiczowi makietę zamkniętych szlabanów
Kilka miesięcy temu oruniacy wręczyli prezydentowi Adamowiczowi makietę zamkniętych szlabanów
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

- Na tę odpowiedź czekaliśmy około 70 dni i już sama nie wiem, czy było warto - Agnieszka Bartków, szefowa oruńskiej Rady Dzielnicy pokazuje mi napisany przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni dokument. Data pisma: 18 września 2014 roku.

Urzędnicy piszą w nim o oruńskich przejazdach kolejowych, tutejszych tunelach dla pieszych, monitoringu, ekranach akustycznych.

Zdaniem oruńskich radnych dzielnicowych (nie mylić ich z radnymi miasta), odpowiedź magistratu została przygotowana na kolanie. - By dostać w ogóle tę odpowiedź musieliśmy napisać na facebookowym koncie prezydenta Pawła Adamowicza. Okazało się, że tylko w ten sposób mogliśmy zmusić urzędników do jakiekolwiek reakcji – żalą się radni dzielnicowi z Oruni.

Nowe ulice? Zjazdy na Trakt? Nic nie wiemy!
Według prawa urzędnicy mają 30 dni na odpowiedź na tego typu pisma. Dziwi, że termin nie został tutaj dotrzymany – magistrat znajduje przecież czas na codzienne bombardowanie kolejnymi informacjami prasowymi. A tych w czasie zbliżającej się kampanii wyborczej jest coraz więcej. Oczywiście wszystkie utrzymane są w tonie pozytywnym, kwestia oruńskich przejazdów kolejowych raczej więc nie wpisuje się w ten schemat.

Jaka więc była odpowiedź urzędników?
Według wielokrotnie lansowanej przez magistrat tezy, szansą na bezkolizyjny przejazd dla samochodów będzie dopiero budowa ulicy Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej. Okazuje się jednak, że póki co „brak jest kompletnych opracowań koncepcyjnych” dla rozwiązań połączenia przyszłego wiaduktu nad torami kolejowymi z Traktem św. Wojciecha.

Mówiąc prościej: urzędnicy nie mają pojęcia, gdzie taki zjazd z wiaduktu miałby w ogóle się pojawić. Magistrat przyznaje też, że obecnie na budowę ulicy Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej nie ma pieniędzy, środki będą pozyskiwane z Unii Europejskiej. Nie wiadomo jednak, kiedy taka inwestycja miałaby się rozpocząć – oruniacy mogą więc zapomnieć o szybkiej budowie bezkolizyjnego przejazdu dla samochodów w ich dzielnicy.

Oruńscy radni twierdzą, że takie postawienie sprawy to lekceważenie ich dzielnicy. Boją się, że po aktualizacji programu transportowego w mieście realizacja Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej może zostać przesunięta. - Potrzebujemy zapewnienia i konkretów a nie rozmytych odpowiedzi, które jeszcze bardziej budzą nasze obawy – komentują przedstawiciele oruńskiej Rady Dzielnicy.

Monitoring nie zależy od miasta
Nieco lepiej wygląda inna kwestia. Urzędnicy chwalą się wykonaniem „ciągów pieszych” do tuneli dla pieszych przy ulicy Bocznej i Ukośnej. „Krótkie odcinki połączeń chodnikowych” mają też powstać przy tunelach na Rejtana i Związkowej. - Do końca października 2014 roku – obiecują reprezentanci ZdiZ.

Gorzej wygląda sprawa z monitoringiem tuneli dla pieszych. Na potrzebę zainstalowania kamer (m.in. przy ulicy Rejtana) niejednokrotnie wskazywali już oruniacy, ale także pracownicy pobliskiej szkoły podstawowej. Organizowano nawet spotkania z radnymi miasta i przedstawicielami kolei, ale jak się okazało, nie miały one żadnego znaczenia.

„Jeżeli chodzi o instalację monitorującą dla tuneli, ma ona zostać zrealizowana w ramach nowego kontraktu w roku 2015” - piszą teraz urzędnicy.

- Z odpowiedzi wynika iż Miasto nie naciska na PKP PLK, aby przyspieszyć realizację monitoringu w tunelach dla pieszych. A przecież poprawiłoby to bezpieczeństwo pieszych w szczególności, dzieci i młodzieży w drodze do i ze szkoły. Za priorytet Miasto powinno postawić sobie wynegocjowanie instalacji monitoringu w tunelu przy ul. Rejtana w pobliżu Szkoły Podstawowej nr 16 – komentuje Bartków.

Urzędnicy przypominają, że użytkownikiem tuneli dla pieszych jest PKP PLK. Można odnieść wrażenie, że miasto niewiele może w rozmowach z kolejową spółką. Przypomnijmy, że kilka miesięcy temu prezydent Paweł Adamowicz jawnie przyznawał, że jego urząd nie ma nic do gadania w sprawie inwestycji Kolei.

Kolejna kiepska wiadomość dla oruniaków dotyczy przejazdu na Smętnej/Dworcowej. „Obowiązujące przepisy w zakresie warunków technicznych dla linii kolejowych nie pozwalają na inną niż w tej chwili obowiązującą organizację ruchu. Nie ma zatem możliwości na wprowadzenie osobnych rogatek dla ruchu kołowego i pieszego” - piszą urzędnicy.

- Ta wiadomość z pewnością zmartwi mieszkańców, a jednocześnie może nieść to za sobą katastroficzne skutki. Mieszkańcy i nie tylko nadal będą „kuszeni” do przechodzenia pod zamkniętymi szlabanami, które ze względu na samochody bywają dłużej zamknięte. Zwiększający się ruch kolejowy i prędkość pociągów może okazać się przy takim rozwiązaniu tragiczna w skutkach – mówią dzielnicowi radni.

Ekranów nie ruszamy, bo nam cofną dotację!
Oruniacy chcieli też wiedzieć, czy zamontowane wzdłuż torów ekrany akustyczne na pewno spełniają wszystkie normy. Zwracają uwagę na przypadek ulicy Junackiej, gdzie nowe ekrany odcięły od światła mieszkających tam ludzi.

Odpowiedź urzędników wprawiła radnych z Oruni w osłupienie. - To najdziwniejsza odpowiedź, jaką do tej pory czytaliśmy. Brak słów, aby to skomentować – mówią.

Co napisali urzędnicy?

„PKP PLK są stoi na stanowisku, że ekrany zostały wykonane zgodnie z wydanym pozwoleniem na budowę i zatwierdzoną przez Wojewodę Pomorskiego dokumentacją. Zmiany w ich kształcie bądź konstrukcji mogą grozić tzw. trwałości projektu europejskiego (cofnięcie dotacji unijnej), w związku z powyższym nie są prowadzone rozmowy dotyczące zmian na wykonanym obiekcie budowalnym polegające na wymianie obecnie wykonanych paneli pełnych na inne (przejrzyste)”

- Obawa przed cofnięciem dotacji unijnej jest argumentem dla zaniechania rozmów w tym temacie? Nawet jeśli prawdopodobnie popełniono tutaj błąd? - nie dowierza Bartków.

- Władze Miasta do dnia dzisiejszego, nie dają nam satysfakcjonujących zapewnień na rozwiązanie problemów, które nasiliły się po modernizacji Linii E-65 – puentują radni dzielnicowi z Oruni.

Galeria artykułu

Kilka miesięcy temu oruniacy wręczyli prezydentowi Adamowiczowi makietę zamkniętych szlabanów

Kilka miesięcy...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (8)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

89.67.27.*

16:24, 28/09/14

RADNI MIASTA okręgu wyborczego nr 1 obecnej kadencji to Radni Bezradni!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.209.*

11:10, 28/09/14

tyle razy był poruszany remont ul. Głuchej ale kogo to obchodzi,jakby ktoś z Urzędu tu mieszkał dawno byłaby zrobiona,WSTYD Panie Prezydencie i Wy Radni

zgloś naruszenie
awatar

gosc

83.25.132.*

14:17, 27/09/14

Gwarancja unijnych inwestycji będzie trwała chyba 5 lat. Po tym czasie będzie można coś z zrobić z tymi ekranami.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.66.36.*

08:17, 27/09/14

TRZEBA WYJŚĆ NA TORY, ZABLOKOWAĆ RUCH POCIĄGÓW I TYLE. ZOBACZYCIE ŻE PÓŁ KRAJU BĘDZIE WTEDY POTULNE I KASA NA WIADUKT SIĘ ZNAJDZIE

zgloś naruszenie
awatar

gosc

109.241.212.*

21:10, 26/09/14

Zdecydowane nie dla tego buraka na wyborach!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

5.172.252.*

20:21, 26/09/14

Radni Miasta J. Falandysz - nie będę na niego głosować; D. Słodkowski- nie będę na niego głosować; L. Kazimierczyk- nie będę na niego głosować... Ps. O ścieżkę warto zapytać Radnych Miasta naszego okręgu, pewnie ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.30.*

19:14, 26/09/14

A co z obiecaną ścieżką na górną orunię miała powstać we wrześniu ??!!!!!!!! Jak zwykle skończyło się na dziwnych obietnicach!!! Tak stara się rada dzielnicy !!!!!!!!!!!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

83.25.213.*

18:31, 26/09/14

Kto poda pełną listę radnych miejskich reprezentujących naszą dzielnicę ,zobaczymy czy będą na listach wyborczych w listopadzie,Od 2004 roku wiadomo było o modernizacji i co poszło na to bagatela około 10 mld ...wiecej

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA