Nowa koncepcja organizacji ruchu na fragmencie Traktu św. Wojciecha [GRAFIKI]. Jak wam się podobają pomysły radnych?

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2019-08-20 10:12:00

Dwóch radnych dzielnicowych z Oruni spotkało się z urzędnikami, by zaprezentować swój projekt zmian organizacji ruchu na Trakcie św. Wojciecha (na odcinku od Gościnnej do Rejtana). Pomysł, który zakłada m.in. utworzenie buspasa, wyłączenie z ruchu jednego pasa, czy budowę nowej nawrotki, może zostać wprowadzony w życie już na wiosnę 2020 roku. Przedstawiciele magistratu przyznają, że koncepcja jest interesująca, ale nie wszystko im się tutaj podoba.

Autorami koncepcji są radni dzielnicowi z Oruni: Mateusz Korsztun i Patryk Sikora.

- Na tym odcinku Traktu św. Wojciecha chcieliśmy przywrócić układ drogowy sprzed roku, czyli kiedy remontowany był most na Starogardzkiej. Naszym zdaniem miał on wiele zalet. Ponadto zastanawialiśmy się też, jak poprawić bezpieczeństwo przy wyjeździe z ulicy Dworcowej. Ten projekt łączy kompleksowo kilka kwestii – wyjaśnia nam Korsztun, który przygotował też grafiki, ułatwiające zrozumienie całej koncepcji.

Grafika numer 1. Wyłączenie pasa i azyl dla kierowców

Na odcinku między skrzyżowaniem Traktu św. Wojciecha z ulicą Gościnną (nieopodal Biedronki) do wjazdu z Traktu w ulicę Gościnną (obok skweru Inki) radni chcą wprowadzić kilka zmian.

 

Jak widać na przygotowanej grafice, chcą, by lewy pas w kierunku Pruszcza był wyłączony z ruchu. Na wysokości zjazdu w kierunku Parku Oruńskiego i ulicy Nowiny utworzy się swoisty azyl dla kierowców, skręcających z Traktu św. Wojciecha lub wjeżdżających na Trakt św. Wojciecha (w kierunku centrum Gdańska).

Jak przekonują autorzy pomysłu, taka zmiana ułatwi kierowcom włączenie się z ulicy Nowiny w Trakt św. Wojciecha i odwrotnie.

Po drugiej stronie, jeden pas (prawy) w kierunku centrum Gdańska służyłby do jazdy na wprost. Pas lewy w kierunku centrum Gdańska służyłby jako lewoskręt w ulicę Nowiny i jako wyjazd w Trakt św. Wojciecha z ulicy Nowiny.

Na tym odcinku (mniej więcej od wysokości skweru "Inki") rozpoczynałby się też bus pas (w kierunku centrum Gdańska), który dochodziłby aż do ulicy Rejtana.

Korsztun podkreśla, że usytuowanie buspasa na wysokości przystanku (jeszcze przed sygnalizacją świetlną) sprawi, że autobusom będzie łatwiej wyjeżdżać z zatoczki i włączać się do ruchu w Trakt św. Wojciecha.

Radny przyznaje jednak, że według drugiej koncepcji buspas może zacząć się kilkadziesiąt metrów dalej - za sygnalizacją i za wjazdem w ulicę Gościnną. W ten sposób kierowcy będą mogli dojeżdżać prawym pasem aż do wjazdu w ulicę Gościnną.

Grafika numer 2. Buspas, zakaz zawracania, nawrotka

Druga grafika pokazuje odcinek od wjazdu z Traktu św. Wojciecha w ulicę Gościnną (skwer "Inki") do kładki, która za ulicą Dworcową przechodzi nad Traktem św. Wojciecha. Również i tutaj radni przekonują, że są potrzebne zmiany.

 

Według koncepcji radnych, na prawym pasie w kierunku Gdańska ciągnie się buspas, co zdaniem Korsztuna znacznie ułatwi kierowcom wyjazd z ulicy Dworcowej w stronę centrum Gdańska. - Jadący w stronę Gdańska będą poruszać się na tym odcinku tylko lewym pasem, a co za tym idzie wyjeżdżający z Dworcowej kierowca będzie mógł łatwiej włączyć się do ruchu, bo na prawym pasie będzie miał do czynienia tylko z autobusami - tłumaczy nam Korsztun.

- Łatwiej będzie skręcić też z Dworcowej w Trakt św. Wojciecha w kierunku Pruszcza, bo po drugiej stronie spora część kierowców będzie już jechała prawym pasem, wiedząc, że na skrzyżowaniu z ulicą Gościnną następuję zwęzenie ruchu - dopowiada.

- Te wszystkie zmiany są ze sobą połączone. Na tym nam właśnie zależało, nie na zmianie w jednym miejscu, a na kompleksowym rozwiązaniu problemu - podkreśla nasz rozmówca.

Takim problemem - według wielu mieszkańców Oruni - jest właśnie wyjazd z ulicy Dworcowej. Gdy opisywaliśmy kolejne wypadki w tym miejscu, na naszym portalu pojawiło się mnóstwo komentarzy. Ludzie prezentowali swoje pomysły na poprawę sytuacji, m.in. budowę sygnalizacji świetlnej. Zarówno miasto, ale jak i radni są temu przeciwni - ich zdaniem znacznie lepszym rozwiązaniem będą właśnie koncepcje, prezentowane w niniejszym projekcie.

 

Radni dzielnicy chcą też wprowadzić zakaz zawracania na wysokości ulicy Dworcowej. - Jadąc od strony Gdańska dużo kierowców zawraca na wysokości ulicy Dworcowej. Prowadzi to do potencjalnie niebezpiecznych sytuacji. Wyjeżdżający z Dworcowej samochód ma teoretycznie wolny wyjazd, bo myśli, że kierowca po drugiej stronie chce wjechać w Dworcową, a okazuje się, że obaj nagle wjeżdżają na ten sam pas w kierunku Gdańska - tłumaczy Korsztun.

Według tej koncepcji, kierowcy mogliby zawracać na wysokości ulicy Gościnnej, albo na nawrotce, położonej kilkadziesiąt metrów (w stronę centrum Gdańska) za kładką przechodzącą przez Trakt.

Taką nawrotkę trzeba byłoby jednak najpierw wybudować, "przebijając się" przez istniejący tutaj pas rozdzielający.

Komentarz urzędników

Korsztun i Sikora spotkali się już z urzędnikami. W rozmowie z nami projekt radnych z Oruni komentuje Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Buspas na tym odcinku wydaje się dobrym pomysłem, bo ten fragment Traktu św. Wojciecha coraz bardziej się korkuje. Będziemy konsultować ewentualne zmiany z policją i zarządem transportu miejskiego.

Wawrzonek podkreśla, że również zwężenie odcinków Gościnnej do jednego pasa jest "do zrobienia", ale zaznacza, że trzeba tutaj dograć jeszcze wszystkie szczegóły i wybrać najlepszą opcję.

Urzędnik jest jednak sceptyczny co do budowy nowej nawrotki za kładką przy ulicy Dworcowej. - Tak naprawdę nie zmienia to wiele dla obecnego układu ruchu w rejonie Dworcowej, a tworzy dodatkowy punkt kolizji.

Tak czy inaczej projekt radnych będzie dyskutowany w mieście dalej, a pewnych zmian na opisywanym tutaj odcinku można spodziewać się już na wiosnę 2020 roku. Co sądzicie o pomysłach radnych?