Niebezpieczne przejścia kolejowe znikną do 2012?

Autor: f.botor, Data publikacji: 2009-10-01 14:24:00

W przyszłym roku w naszej okolicy rozpoczną się prace nad modernizacją linii kolejowej. Szykują się duże zmiany.


Rozpoczynające się w przyszłym roku prace są elementem trwającej już modernizacji trasy kolejowej E65 Gdynia-Warszawa-Wiedeń-Rijeka.

- Na pierwszy ogień pójdzie stacja techniczna Gdańsk Południowy – mówi inż. Ireneusz Krzywicki z Wydziału Planowania Technicznego PKP Polskie Linie Kolejowe. - pomiędzy stacją Gdańsk Główny a ul. Rejtana zlikwidowane zostaną niektóre torowiska. Pozostaną dwa główne i trzy boczne, co stworzy dodatkowe miejsca na budowę peronów. Jednak ich budowa jest przewidywana dopiero przy okazji budowy dworca Czerwony Most, a to melodia odległej przyszłości, czyli mniej więcej 2020 rok.
W przyszłym roku rozpoczną się za to prace m.in. nad bezkolizyjnymi, podziemnymi przejściami dla pieszych ul. Rejtana oraz przy ul. Junackiej. Elementem tych przejść będzie pochylnia umożliwiająca dostęp ludziom niepełnosprawnym. Wzdłuż ul. Przy Torze aż do ul. Sandomierskiej powstaną ekrany akustyczne. Zmodernizowany zostanie także przejazd kolejowy na ul. Sandomierskiej. Remontu doczeka się również stojący obok, zabytkowy budynek nastawni.

Takie są plany PKP dotyczące naszej okolicy na przyszły rok. W 2011 rozpocznie się natomiast długo oczekiwana, kapitalna przebudowa przystanku kolejowego na Oruni.
- Oba perony zostaną gruntownie przebudowane – kontynuuje inż. Ireneusz Krzywicki. - Zostaną podwyższone o prawie pół metra, co ułatwi wsiadanie do pociągu, powstaną na nich zupełnie nowe, półotwarte wiaty dla oczekujących na pociągi, nowe ogrodzenia, oświetlenie, tablice rozkładów jazdy i kosze na śmieci. Strażnica dróżnika zostanie przeniesiona do niedziałających kas, a stara zniszczona. Modernizacji ulegnie przejazd na ul. Dworcowej. Stworzony zostanie dodatkowy chodnik, który zamykany będzie równocześnie z przejazdem dla samochodów, co ma poprawić bezpieczeństwo. Do tej pory zdarzało się, że niektórzy kierowcy, np. motocykliści, wjeżdżali na chodnik i w ten sposób mijali opuszczony już szlaban dla samochodów, wykorzystując fakt, że ten dla pieszych opuszczany był chwilę później.

Podziemne, bezkolizyjne przejścia, według takiego samego planu jak wyżej omówione, powstaną także od ul. Głuchej i z drugiej strony peronu kolejowego.
Mniej więcej w tym samym czasie ma rozpocząć się także remont na odcinku Lipiec. Zmodernizowany będzie przejazd dla samochodów na ul. Niegowskiej. Nie będzie już dłużej zawiadywany przez dróżnika, a przez nadjeżdżające pociągi. Powstaną tu także bezkolizyjne przejścia – na ul. Bocznej i Ukośnej. Remontowany będzie także przystanek kolejowy Lipce, na którym również powstaną nowe wiaty, oświetlenie, a perony zostaną podwyższone.

- Wszędzie będzie obowiązywał ten sam styl – opisuje dyr. Leszek Lewiński, z-ca dyrektora ds. technicznych PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Wszystko minimalistyczne, ale czyste, bez szklenia, żeby nie prowokowało do niszczenia i służyło jak najdłużej.