Most psuje plany urzędników, alternatywa dla "Nizinnej" zagrożona

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2014-07-24 18:52:00

Na utworzenie alternatywnego przejazdu dla coraz bardziej zniszczonej Bramy Nizinnej trzeba będzie jeszcze poczekać. Kłopot sprawia pobliski mostek, który według najświeższej ekspertyzy jest w bardzo złym stanie technicznym. Jego remont będzie kosztował kilka razy więcej niż zakładali urzędnicy.

Każdy kto przejeżdżał przez Orunię i/lub Olszynkę i kierował się w stronę ulicy Toruńskiej z pewnością dobrze zna Bramę Nizinną. Ten datowany na XVII wiek zabytek jest historyczną brama miasta, ale w tym przypadku nie o tego typu walory chodzi.

Brama Nizinna to miejsce, przez które regularnie odbywa się ruch drogowy. Kierowcy nadjeżdżający od strony ulicy Mostowej wielkiej alternatywy tutaj nie mają.

Coraz częściej słychać głosy, że zabytek stopniowo niszczeje i coś z tym fantem trzeba zrobić. Scenariusz, w którym na przejeżdżający samochód spada cegła z Bramy Nizinnej, wcale nie jest taki zupełnie od przysłowiowej czapy.

W mieście pojawiło się jednak rozwiązanie i to takie, na które w tegorocznym budżecie Gdańska zarezerwowano już pieniądze. Mowa o tak zwanym „obejściu” Bramy Nizinnej, poprzez stworzenie alternatywnej drogi w ciągu ulicy Mostowej.

Aby tak się stało, potrzeba wyłożyć około 200-metrowy odcinek płytami, ściągnąć ustawione tutaj betonowe zapory i puścić ruch kilkadziesiąt metrów przed Bramą Nizinną w prawo (jadąc od strony Olszynki). Kierowcy przejechaliby wyremontowaną drogą, skręcali w lewo i po kilkudziesięciu metrach wyjeżdżali tuż za Bramą Nizinną. Taki objazd.

Za takim rozwiązaniem optuje m.in. Dariusz Słodkowski, miejski radny. - Teoretycznie Brama Nizinna może kiedyś zostać zamknięta dla ruchu ze względu na zły stan techniczny. I co wtedy? Lepiej przygotować się zawczasu i stworzyć stosowną alternatywę dla kierowców – przekonuje. 

Słodkowski nie wyklucza nawet następującej możliwości: przez Bramę Nizinną ruch odbywa się jednokierunkowo, a drugi kierunek „obsługuje” właśnie nowowyremontowany ciąg ulicy Mostowej.

Jest jednak problem. Na opisywany tu „ciąg ulicy Mostowej” (jak przystało na swoją nazwę), składa się również niewielkich rozmiarów dawny mostek kolejowy. Nie ma innej opcji: ruch samochodów musiałby odbywać się także i na nim. 

- By sprawdzić jaki jest stan techniczny mostu, Zarząd Dróg i Zieleni sporządził ekspertyzę – mówi nam Magdalena Kaczmarek, z gdańskiego Biura Prasowego.

- Ekspertyza wykazała, że most jest w bardzo złym stanie technicznym i by mógł obsługiwać ruch należałoby w niego zainwestować dużo więcej pieniędzy niż miało kosztować ułożenie „obejścia” - dodaje rzecznik.

To co dalej z alternatywą dla Bramy Nizinnej i potencjalną drogą wyjazdową z Olszynki/Oruni?
- Miasto analizuje teraz możliwości finansowe, bo sam remont mostu szacowany jest na około 1,5-2 mln zł. Decyzja w tej sprawie powinna zapaść jesienią – odpowiada Kaczmarek.