PKM Południe to kolejka, która od centrum pójdzie przez Orunię (równolegle do Traktu św. Wojciecha), a na wysokości Sandomierskiej przetnie ją w kierunku południowych dzielnic. To ma być rewolucja dla tej części miasta, dość wspomnieć, że podróż z centrum w rejon Sandomierskiej i Podmiejskiej ma trwać zaledwie kilka minut. Obecnie w godzinach szczytu, gdy Trakt św. Wojciecha jest mocno zapchany, o takim czasie mogą zapomnieć kierowcy, ale i pasażerowie miejskiej komunikacji.
Kilkadziesiąt miejsc do wyburzenia
Inwestycja jest gigantyczna. Wraz z budową linii kolejowej PKM Południe przedsięwzięcie obejmuje też realizację dwóch zadań drogowych: budowę Nowej Sandomierskiej i Nowej Świętokrzyskiej.
Kolejka dosłownie wjedzie w dzielnicę, a to oznacza, że niektóre miejsca całkowicie zmienią swoje oblicze. I nie chodzi tylko o widoki, a przede wszystkim o wyburzenia.
Przedstawiciela PKM Tomasza Konopackiego pytamy o wyburzenia na "oruńskim odcinku" (od Śródmieścia do przystanku na Madalińskiego). Kierownik Biura Komunikacji Społecznej i Promocji PKM potwierdza, że wszystkie planowane wyburzenia przy budowie PKM Południe odbędą się właśnie na tym odcinku. Zastrzega jednak, że na ten moment mówimy wciąż o założeniach przedprojektowych.
Są już jednak pierwsze konkretne informacje. - W granicach inwestycji budowy linii kolejowej znajdują się 32 budynki, w tym 13 mieszkalnych oraz obszar Rodzinnego Ogrodu Działkowego im. E. Orzeszkowej (rejon Ptasiej). W granicach inwestycji budowy ul. Nowej Sandomierskiej znajduje się 22 budynki, w tym 5 mieszkalnych, które zostaną przeznaczone do wywłaszczenia pod budowę odpowiednio linii kolejowej PKM Południe i układu drogowego ul. Nowej Sandomierskiej - informuje portal MojaOrunia.pl.
Tu możesz zapytać o swój adres
Łącznie mowa więc o 18 budynkach mieszkalnych do wyburzenia. Rzecznik PKM podkreśla jednak, że lista nie jest jeszcze ostateczna.
- W żadnym wypadku nie można jednak wykluczyć, że przedprojektowe granice obszaru inwestycji, w tym docelowego układu torowego linii kolejowej oraz układu obydwu ww. dróg ulegną zmianie w jakimkolwiek kierunku. O tym zdecydują bowiem szczegółowe rozwiązania techniczne, które przyjmie projektant inwestycji. Oznacza to również, że ostateczna liczba i lokalizacje budynków przeznaczonych do rozbiórki zostaną określone po przyjęciu szczegółowych i ostatecznych rozwiązań projektowych - podkreśla.
Na ten moment na stronie PKM Południe można zobaczyć już planowany przebieg nowej linii kolejowej i na bazie tego przewidzieć, które budynki najprawdopodobniej już niedługo przestaną istnieć. Konopacki mówi, że mieszkańcy Oruni, którzy chcieliby zapytać o swój budynek w kontekście PKM Południe, mogą wysłać stosowne zapytanie. Najlepiej użyć do tego formularza kontaktowego, który można znaleźć na stronie PKM Południe.
Za trzy lata się zacznie
- Zgodnie z harmonogramem prac projektowych zatwierdzenie koncepcji projektowej, w tym określenie przebiegu linii kolejowej oraz ww. dróg, powinno nastąpić pod koniec IV kwartału 2025 r. Natomiast kompletne materiały wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej winny być przygotowane w ciągu 15 miesięcy od momentu zawarcia umowy. Oznacza to, że ostateczny obszar inwestycji oraz wykaz nieruchomości podlegających wywłaszczeniu na cel budowy linii kolejowej będzie znany pod koniec I kwartału 2026 r. - mówi rozmówca portalu MojaOrunia.
- Natomiast w przypadku budowy ww. zadań drogowych kompletne materiały wraz z wnioskami o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej winny być przygotowane w ciągu 30 miesięcy od momentu zawarcia umowy. Oznacza to, że ostateczny obszar inwestycji oraz wykaz nieruchomości podlegających wywłaszczeniu na cel budowy ww. dróg będzie znany pod koniec II kwartału 2027 r. - dodaje.
Kiedy ruszy budowa PKM Południe? - Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych możliwe będzie w 2028 r., po uzyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych i pozwoleń oraz po wyborze głównego wykonawcy PKM Południe - odpowiada Konopacki.